Výňatek z výměru MF ČR č. 01/2004
z části I. - Seznam zboží, u něhož se uplatňují
úředně stanovené ceny
oddíl A Maximální ceny stanovené Ministerstvem financí
3. 60.10. Doprava nákladů a doprava
osobní železniční veřejná vnitrostátní, z toho jen
použití železniční vnitrostátní dopravní cesty
celostátních a regionálních drah
Maximální ceny a určené podmínky jsou uvedeny v příloze č.4 tohoto výměru.
oddíl B Maximální ceny, které mohou stanovit kraje a obce
podle zák. 265/1991 Sb.
2. 60.21.21 Doprava osob městská
hromadná a příměstská provozovaná v rámci městské
hromadné dopravy
Pro uplatnění maximálních cen platí podmínky stanovené
v části II. položce č. 8 tohoto výměru.
z části II. - věcně usměrňované ceny
Do ceny zboží v položkách uvedených v této části lze
promítnout pouze ekonomicky oprávněné náklady pořízení,
zpracování a oběhu zboží doložené v účetnictví,
přiměřený zisk, daň a clo podle zvláštních právních
předpisů, není-li dále stanoveno jinak. Za ekonomicky
oprávněné náklady se nepovažují obvykle:
- penále, poplatky z prodlení12) a peněžní
náhrady škod související s investiční výstavbou,
- zaviněná manka,
- škody na majetku a náklady spojené s jejich
odstraňováním (kromě škod způsobených živelními
pohromami), včetně snížení cen nevyužitelných
zásob a fyzické likvidace zásob, náhrady škod a
odškodnění,
- veškeré odměny členů statutárních orgánů a
dalších orgánů právnických osob,
- pokuty a penále, popř. jiná plnění za nedodržení
povinností podle smluv a předpisů (včetně
ekologických),
- nevyužité provozní náklady spojené s přípravou a
zabezpečením investiční výstavby (zmařené
investice),
- náklady na zastavenou přípravu a záběh výroby a na
zastavený výzkum a vývoj,
- přirážky k poplatkům placeným za znečištění
ovzduší, popř. další platby sankční povahy (např.
za škody způsobené na zemědělských půdách),
- odpisy promlčených a nedobytných pohledávek,
- platby za promlčené dluhy,
- opakovaně zahrnované náklady, které již byly
uhrazeny,
- zvýšení cen vstupů, které ještě neprošly procesem
zpracování,
- odpisy vyšší než odpovídá skutečně uplatněným
odpisům podle zvláštního právního předpisu 13),
- důchodové připojištění zaměstnanců hrazené
zaměstnavatelem nad limit stanovený zvláštním
právním předpisem 14),
- odpisy majetku nabytého bezúplatným převodem s
výjimkou majetku převedného podle zákona č. 92/1991
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
- výdaje na reprezentaci.
- cestovné vyplácené nad rámec zvláštního
právního předpisu 15)
- finační vyrovnání (např. odstupné) nad rámec
povinnosti stanovené zvláštním právním předpisem16)
- platby pojistného za pojištění škod
způsobených statutárními orgány právnických osob
- příspěvky na závodní stravování v cizích
zařízeních nad 55% ceny jídel.
Přiměřeným ziskem je zejména zisk spojený s výrobou a
prodejem zboží podléhajícího věcnému usměrňování cen
určený na pořízení hmotného a nehmotného majetku a
pozemků, na zvýšení základního jmění, na tvorbu fondů,
jejichž tvorba a naplňování je uloženo zvláštními
právními předpisy.
6. 60.10.1, 60.21.10 Doprava osobní
železniční vnitrostátní (jízdné)
Pro účely regulace cen platí:
- Určené podmínky uvedené v příloze
č. 5 tohoto výměru
- Věcně usměrňovaná cena zahrnuje
- ekonomicky oprávněné náklady na:
- provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní
dopravy (pouze přeprava osob)
- provozování a provozuschopnost
železniční dráhy (dopravní cesty)
pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou
osobní dopravu, z toho na:
- řízení provozu železniční
veřejné vnitrostátní
pravidelné osobní dopravy na
dopravní cestě. Výše
nákladů musí být snížena o
tu část, která je
vynakládána na dopravu
zajišťovanou jinými dopravci
(použití železniční
dopravní cesty),
- infrastrukturu dopravní cesty
železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné
osobní dopravy. Výše nákladů
musí být snížena o tu část,
která je vynakládána na
dopravu zajišťovanou jinými
dopravci (použití železniční
dopravní cesty)
- zaplacené ceny za použití železniční
dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní
pravidelnou osobní dopravu, pokud ji
provozovatel drážní dopravy platí jinému
subjektu,
- přiměřený zisk, který se váže k
provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy27)
- Kalkulace věcně usměrňované ceny musí být
provedena na jednotlivé kategorie vlaků osobní
přepravy, u kterých je uplatňováno rozdílné
jízdné. Pokud je k jízdnému uplatňována cena
(příplatek) za použití vlaků vyšší kvality (či
jiné kategorie), je dopravce povinen provést kalkulaci
této ceny (příplatku) samostatně.
Věcně
usměrňované ceny vykalkulované za jednotlivé
kategorie vlaků musí odpovídat vztahu:
N + Z - D >= T
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady na provozování
železniční veřejné vnitrostátní
pravidelné osobní dopravy (pouze přeprava
osob) a provozování a provozuschopnost
železniční dopravní cesty pro veřejnou
vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu
předcházejícího roku zvýšené o
prokazatelné náklady na vstupech běžného
roku,
- Z =
- přiměřený zisk vztahující se k
provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy
odpovídající podmínkám běžného roku,
- T =
- plánované tržby za železniční veřejnou
vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu
(jízdné, příplatky uplatňované k jízdnému
pro vlaky vyšší kvality, za místenku,
lehátko, lůžko, cenné známky k průkazkám
na slevu apod.) na běžný rok bez daně z
přidané hodnoty,
- D =
- dotace poskytnuté ze státního rozpočtu,
státních fondů či rozpočtů krajů a obcí,
popř. prostředky hrazené z jiných zdrojů, na
provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy a na
dopravní cestu železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy na
běžný rok.
- Odpisy lze zahrnovat do ceny maximálně ve výši
skutečně uplatněné 13).
7. 60.21.2
60.21.3
Veřejná vnitrostátní pravidelná autobusová doprava (dále
jen "linková doprava") mimo městskou hromadnou
dopravu a dopravu příměstskou provozovanou v rámci městské
hromadné dopravy
Pro účely regulace cen platí:
- Určené podmínky uvedené v
příloze č. 6 tohoto výměru.
- Dopravce propočte věcně
usměrňované ceny plného (obyčejného) jízdného na
základě cen, uvedených v
příloze č. 6 upravených koeficientem k,
jehož výše nesmí přesáhnout hodnotu vypočtenou
podle vzorce
k = (N + Z)/(T+ D) n
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady linkové dopravy
v roce 2002,
- Z =
- přiměřený zisk odpovídající podmínkám
roku 2002 podle bodu (3),
- T =
- tržby bez daně z přidané hodnoty za linkovou
dopravu v roce 2002,
- D =
- neinvestiční dotace poskytnuté ze státního
rozpočtu, resp. rozpočtu okresních úřadů a
obcí v roce 2002,
- n =
- roční růst provozních nákladů roku 2004
ve výši 1,02.
- Přiměřený zisk zahrnuje
- zisk ZA, který po
zdanění sazbou daně z příjmů platnou pro
rok 2004 a po přídělu do obligatorních
fondů nesmí v části určené na prostou
obnovu autobusů překročit 1/8 hodnoty
autobusů nezbytných pro linkovou dopravu
sníženou o částku celkových odpisů všech
autobusů pro linkovou dopravu zahrnutou v
nákladech. Pro tento propočet se použije cena
autobusu ve výši 3,2 mil. Kč. Počet autobusů
nezbytných pro zabezpečení požadovaného
rozsahu linkové dopravy odsouhlasil příslušný
dopravní úřad pro rok 2002, včetně
rezervy maximálně do výše 10%.
- Zisk ZB, který po zdanění sazbou
daně z příjmů platnou pro rok 2004 a
po přídělu do obligatorních fondů bude
prokazatelně vynaložen v běžném roce na
další nezbytné investiční projekty pro
potřeby linkové dopravy (např. na modernizace
a dostavby garáží a odstavných ploch),
popřípadě na další prokazatelné potřeby.
Takto vypočtený přiměřený zisk se sníží o
investiční dotaci na nákup nových autobusů.
- Dopravce, který začal provozovat
pravidelnou linkovou dopravu po roce 2002,
vypočte koeficient k v roce zahájení provozu
podle vzorce
k = (N + Z)/(t
S),
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady,
- Z =
- přiměřený zisk,
- t =
- 25,0 pro případy zahájení provozu v roce
2003,
- t =
- 25,0 pro případy zahájení provozu v
roce 2004,
- S =
- propočtené množství km ujetých jednotlivými
spoji na všech provozovaných linkách.
Pro výpočet koeficientů se použijí údaje o
skutečném, a není-li, o předpokládaném rozsahu
linkové dopravy v roce jejího zahájení. Ustanovení bodu (3) se použije přiměřeně.
- Věcně usměrňovaná cena plného (obyčejného)
jízdného určená podle bodů (2) a
(4) může být zaokrouhlena na celé
koruny (tj. do 0,50 Kč dolů a od 0,50 Kč včetně
nahoru).
- Takto propočtenou cenu může dopravce zvýšit na
spojích odsouhlasených příslušným dopravním
úřadem až o 20 %. V pracovní dny nemůže podíl
spojů s takto navýšenou cenou přesáhnout 20 % z
celkového počtu spojů provozovaných dopravcem.
Pro účely regulace cen platí tyto určené podmínky:
- bezplatně se přepravují
- děti do šesti let,
- představitelé státní moci a některých
státních orgánů a soudci, o nichž tak určí
zvláštní právní předpis28),
- držitelé průkazu "ZTP" a
"ZTP/P" včetně průvodce a psa29).
- za nejvýše polovinu plné časové jízdenky
nepřenosné s platností nejméně jeden měsíc se
přepravují
- děti od 6 do 15 let,
- žáci základních a středních škol podle
zvláštního právního předpisu30)
a studenti vysokých škol podle zvláštního
právního předpisu31)
za splnění podmínek uvedených v § 11, 12,
13 a 14 zvláštního právního předpisu32) s výjimkou
studentů trvale výdělečně činných podle §
10 zákona o státní sociální podpoře32).
12)Např. § 723
občanského zákoníku.
13)Zákon č. 563/1991
Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů.
14)§24 odst. 2 písm.
zj) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění
pozdějších předpisů.
15)Zákon č. 119/1992
Sb., o cestovních náhradách, ve znění pozdějších
předpisů.
16)Zákon č. 65/1965
Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
27)§ 2 vyhlášky č.
580/1990 Sb., kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o
cenách, ve znění vyhlášky č. 231/1997 Sb.
28) Zákon č. 236/1995 Sb., o
platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci a některých státních orgánů a
soudců, ve znění znění pozdějších předpisů.
29)Vyhláška Ministerstva práce
a sociálních věcí č. 182/1991 Sb., kterou se provádí
zákon o sociálním zabezpečení a zákon České národní
rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
30)Zákon č. 29/1984 Sb., o
soustavě základních, středních a vyšších odborných škol
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
31)Zákon č. 111/1998
Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších
zákonů (zákon o vysokých školách).
32)Zákon č. 117/1995
Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů.