Výňatek z výměru MF ČR č. 01/2001
z části I. - Regulované ceny
3. 60.10. Doprava nákladů a doprava
osobní železniční veřejná vnitrostátní, z toho jen
použití železniční vnitrostátní dopravní cesty
celostátních a regionálních drah
Maximální ceny a určené podmínky jsou uvedeny v příloze č.2 tohoto výměru.
Maximální ceny, které mohou stanovit okresní úřady a
obce
2. 60.21.21 Doprava osob městská hromadná a
příměstská provozovaná v rámci městské hromadné dopravy
Pro uplatnění maximálních cen platí podmínky stanovené
v položce č. 8 části II. tohoto výměru.
z části II. - věcně usměrňované ceny
Do ceny zboží v položkách uvedených v této části lze promítnout pouze ekonomicky oprávněné náklady pořízení, zpracování a oběhu zboží doložené v účetnictví, přiměřený zisk a daň podle příslušných daňových zákonů, není-li dále stanoveno jinak.
Za ekonomicky oprávněné náklady se nepovažují obvykle:
- penále, poplatky z prodlení a peněžní náhrady škod související s investiční výstavbou,
- zaviněná manka,
- škody na majetku a náklady spojené s jejich odstraňováním (kromě škod způsobených živelními pohromami) včetně snížení cen nevyužitých zásob a fyzické likvidace zásob, náhrady škod a odškodnění,
- veškeré odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických osob,
- pokuty a penále, popř. jiná plnění za nedodržení povinností podle smluv a předpisů (včetně ekologických),
- nevyužité provozní náklady spojené s přípravou a zabezpečením investiční výstavby,
- náklady na zastavenou přípravu a záběh výroby a na zastavený výzkum a vývoj,
- přirážky k poplatkům placeným za znečištění ovzduší, popř. další platby sankční povahy (např. za škody způsobené na zemědělských půdách),
- odpisy promlčených a nedobytných pohledávek,
- platby za promlčené dluhy,
- opakovaně zahrnované náklady, které již byly uhrazeny,
- zvýšení cen vstupů, které ještě neprošly procesem zpracování,
- odpisy vyšší než odpovídá skutečně uplatněným odpisům podle zvláštního právního předpisu 28),
- důchodové připojištění zaměstnanců hrazené zaměstnavatelem nad limit stanovený zvláštním právním předpisem 29),
- odpisy majetku nabytého bezúplatným převodem s výjimkou majetku převedného podle zákona č. 92/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů,
- výdaje na reprezentaci.
Přiměřeným ziskem je zejména zisk spojený s výrobou a prodejem zboží podléhajícího věcnému usměrňování cen určený na pořízení hmotného a nehmotného majetku a pozemků,
na zvýšení základního jmění, na tvorbu fondů, jejichž tvorba a naplňování je uloženo zvláštními právními předpisy.
6. 60.10.1, 60.21.10 Doprava osobní
železniční vnitrostátní (jízdné)
Pro účely regulace cen platí:
- Určené podmínky uvedené v příloze
č.3 tohoto výměru
- Věcně usměrňovaná cena zahrnuje
- ekonomicky oprávněné náklady na:
- provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní
dopravy (pouze přeprava osob)
- provozování a provozuschopnost
železniční dráhy (dopravní cesty)
pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou
osobní dopravu, z toho na:
- řízení provozu železniční
veřejné vnitrostátní
pravidelné osobní dopravy na
dopravní cestě. Výše
nákladů musí být snížena o
tu část, která je
vynakládána na dopravu
zajišťovanou jinými dopravci
(použití železniční
dopravní cesty)
- infrastrukturu dopravní cesty
železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné
osobní dopravy. Výše nákladů
musí být snížena o tu část,
která je vynakládána na
dopravu zajišťovanou jinými
dopravci (použití železniční
dopravní cesty)
- zaplacené ceny za použití železniční
dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní
pravidelnou osobní dopravu, pokud ji
provozovatel drážní dopravy platí jinému
subjektu,
- přiměřený zisk, který se váže k
provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy40
- Kalkulace věcně usměrňované ceny musí být
provedena na jednotlivé kategorie vlaků osobní
přepravy, u kterých je uplatňováno rozdílné
jízdné. Pokud je k jízdnému uplatňována cena
(příplatek) za použití vlaků vyšší kvality (či
jiné kategorie), je dopravce povinen provést kalkulaci
této ceny (příplatku) samostatně.
Věcně
usměrňované ceny vykalkulované za jednotlivé
kategorie vlaků musí odpovídat vztahu:
N + Z - D >= T
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady na provozování
železniční veřejné vnitrostátní
pravidelné osobní dopravy (pouze přeprava osob) a
provozování a provozuschopnost železniční
dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní
pravidelnou osobní dopravu předcházejícího
roku zvýšené o prokazatelné náklady na
vstupech běžného roku,
- Z =
- přiměřený zisk vztahující se k
provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy
odpovídající podmínkám běžného roku,
- T =
- plánované tržby za železniční veřejnou
vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu
(jízdné, příplatky uplatňované k jízdnému pro vlaky vyšší kvality, za místenku, lehátko, lůžko, cenné známky k průkazkám na slevu apod.) na běžný rok bez daně z přidané
hodnoty,
- D =
- dotace poskytnuté ze státního rozpočtu,
státních fondů či rozpočtů okresních
úřadů a obcí, popř. prostředky hrazené z jiných zdrojů, na provozování železniční
veřejné vnitrostátní pravidelné osobní
dopravy a na dopravní cestu železniční
veřejné vnitrostátní pravidelné osobní
dopravy na běžný rok.
- Odpisy lze zahrnovat do ceny maximálně ve výši
skutečně uplatněné 28.
7. 60.21.2
60.21.3
Veřejná vnitrostátní pravidelná autobusová doprava (dále
jen "linková doprava") mimo městskou hromadnou
dopravu a dopravu příměstskou provozovanou v rámci městské
hromadné dopravy
Pro účely regulace cen platí:
- Určené podmínky uvedené v
příloze č. 4 tohoto výměru.
- Dopravce propočte věcně
usměrňované ceny plného (obyčejného) jízdného na
základě cen, uvedených v
příloze č. 4 upravených koeficientem k,
jehož výše nesmí přesáhnout hodnotu vypočtenou
podle vzorce
k = (N + Z)/(T+ D) n
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady linkové dopravy
v roce 2000,
- Z =
- přiměřený zisk odpovídající podmínkám
roku 2000 upravený podle bodu
(3),
- T =
- tržby bez daně z přidané hodnoty za linkovou
dopravu v roce 2000,
- D =
- neinvestiční dotace poskytnuté ze
státního rozpočtu, resp. rozpočtu okresních
úřadů a obcí v roce 2000,
- n =
- roční růst provozních nákladů roku 2002
ve výši 1,01.
- Přiměřený zisk zahrnuje
- zisk ZA, který po zdanění sazbou daně z příjmů platnou pro rok 2002 a
po přídělu do obligatorních fondů nesmí v
části určené na prostou obnovu autobusů
překročit 1/8 hodnoty autobusů nezbytných pro
linkovou dopravu sníženou o částku celkových
odpisů všech autobusů pro linkovou dopravu
zahrnutou v nákladech. Pro tento propočet se
použije cena autobusu ve výši 3,2 mil. Kč.
Počet autobusů nezbytných pro zabezpečení
požadovaného rozsahu linkové dopravy
odsouhlasil odbor dopravy příslušného
okresního úřadu pro rok 2000;
- zisk ZB, který po zdanění sazbou daně z příjmů platnou pro rok 2002 a
po přídělu do obligatorních fondů
bude prokazatelně vynaložen v běžném roce na další
nezbytné investiční projekty pro potřeby
linkové dopravy (např. na modernizace a
dostavby garáží a odstavných ploch),
popřípadě na další prokazatelné potřeby.
Takto vypočtený přiměřený zisk se sníží o
investiční dotaci do ostatních kapitálových fondů
na kapitálové dovybavení.
- Dopravce, který začal provozovat
pravidelnou linkovou dopravu po roce 2000,
vypočte koeficient k v roce zahájení provozu
podle vzorce
k = (N + Z)/(t
S),
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady,
- Z =
- přiměřený zisk,
- t =
- 23,2 pro případy zahájení provozu v
roce 2001,
- t =
- 24,5 pro případy zahájení provozu v
roce 2002
- S =
- propočtené množství km ujetých jednotlivými
spoji na všech provozovaných linkách.
Pro výpočet koeficientů se použijí údaje o
skutečném, a není-li, o předpokládaném rozsahu
linkové dopravy v roce jejího zahájení. Ustanovení bodu (3) se použije přiměřeně.
- Věcně usměrňovaná cena plného (obyčejného)
jízdného určená podle bodů (2) a (4) může být zaokrouhlena na celé
koruny (tj. do 0,50 Kč dolů a od 0,50 Kč včetně nahoru).
- Takto propočtenou cenu může dopravce zvýšit na
spojích odsouhlasených odborem dopravy příslušného
okresního úřadu až o 20 %. V pracovní dny nemůže
podíl spojů s takto navýšenou cenou přesáhnout
20 % z celkového počtu spojů provozovaných
dopravcem.
Pro účely regulace cen platí tyto určené podmínky:
- bezplatně se přepravují
- děti do šesti let,
- představitelé státní moci a některých
státních orgánů a soudci, o nichž tak určí
zvláštní právní předpis41,
- držitelé průkazu "ZTP" a
"ZTP/P" včetně průvodce a psa42.
- za nejvýše polovinu plné časové jízdenky nepřenosné
s platností nejméně jeden měsíc se přepravují
- děti od 6 do 15 let,
- žáci základních a středních škol podle
zvláštního právního předpisu43 a studenti vysokých
škol podle zvláštního právního předpisu44 za splnění
podmínek uvedených v § 11, 12, 13 a 14
zvláštního právního předpisu45
s výjimkou studentů trvale výdělečně
činných podle § 10 zákona o státní
sociální podpoře45.
28Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
29§6 odst. 9 písm. w) zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
40§ 2 vyhlášky č. 580/1990
Sb., kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve
znění vyhlášky č. 231/1997 Sb.
41 Zákon č. 236/1995 Sb., o
platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci a některých státních orgánů a
soudců, ve znění zákona č.138/1996 Sb. a zákona č.
287/1997 Sb.
42Vyhláška Ministerstva práce a
sociálních věcí č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon
o sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o
působnosti orgánů České republiky v sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
43Zákon č. 29/1984 Sb., o
soustavě základních, středních a vyšších
odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
44Zákon č. 111/1998 Sb., o
vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách).
45Zákon č. 117/1995 Sb., o
státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů.