Výměr č. 02/2001, kterým se mění
seznam zboží s regulovanými cenami vydaný výměrem MF č.
01/2001
Ministerstvo financí podle §10 zákona č. 526/1990 Sb., o
cenách, stanoví:
Výměr MF č. 01/2001, kterým se vydává seznam zboží s
regulovanými cenami, se mění takto:
K přílohám výměru MF č. 01/2001
V příloze
4 části II. bodu 3. písm. c) se slova
"osobních vlaků" zrušují.
V příloze
4 části IV. článku 2.5 bodu 1 se slova
"osobních vlaků" zrušují a na konci tohoto bodu se
doplňuje tato věta: "Zvláštní jízdné se nevztahuje na
ceny (příplatky) uplatňované k jízdnému za použití vlaků
vyšší kvality".
Výměr nabývá účinnosti dnem 24. ledna 2001.
Místopředseda vlády a ministr financí
Doc. Ing. Pavel Mertlík, CSc., v.r.
Výňatek z výměru MF ČR č. 01/2001
Regulované ceny
5. 60.10. Doprava nákladů a doprava
osobní železniční veřejná vnitrostátní, z toho jen
použití železniční vnitrostátní dopravní cesty
celostátních a regionálních drah
Maximální ceny a určené podmínky jsou uvedeny v příloze č.3 tohoto výměru.
Maximální ceny, které mohou stanovit okresní úřady a
obce
2. 60.21.21 Doprava osob městská s
příměstská provozovaná v rámci městské hromadné dopravy
Pro uplatnění maximálních cen platí podmínky stanovené
v položce č. 11 části II. tohoto výměru.
věcně usměrňované ceny
9. 60.10.1, 60.21.10 Doprava osobní
železniční vnitrostátní (jízdné)
Pro účely regulace cen platí:
- Určené podmínky uvedené v příloze
č.4 tohoto výměru
- Věcně usměrňovaná cena zahrnuje
- ekonomicky oprávněné náklady na:
- provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní
dopravy (pouze přeprava osob)
- provozování a provozuschopnost
železniční dráhy (dopravní cesty)
pro veřejnou vnitrostátní pravidelnou
osobní dopravu, z toho na:
- řízení provozu železniční
veřejné vnitrostátní
pravidelné osobní dopravy na
dopravní cestě. Výše
nákladů musí být snížena o
tu část, která je
vynakládána na dopravu
zajišťovanou jinými dopravci
(použití železniční
dopravní cesty)
- infrastrukturu dopravní cesty
železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné
osobní dopravy. Výše nákladů
musí být snížena o tu část,
která je vynakládána na
dopravu zajišťovanou jinými
dopravci (použití železniční
dopravní cesty)
- zaplacené ceny za použití železniční
dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní
pravidelnou osobní dopravu, pokud ji
provozovatel drážní dopravy platí jinému
subjektu,
- přiměřený zisk, který se váže k
provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy23
- Kalkulace věcně usměrňované ceny musí být
provedena na jednotlivé kategorie vlaků osobní
přepravy, u kterých je uplatňováno rozdílné
jízdné. Pokud je k jízdnému uplatňována cena
(příplatek) za použití vlaků vyšší kvality (či
jiné kategorie), je dopravce povinen provést kalkulaci
této ceny (příplatku) samostatně. Věcně
usměrňované ceny vykalkulované za jednotlivé
kategorie vlaků musí odpovídat vztahu:
N + Z - D >= T
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady na provozování
železniční veřejné vnitrostátní
pravidelné osobní dopravy (přeprava osob) a
provozování a provozuschopnost železniční
dopravní cesty pro veřejnou vnitrostátní
pravidelnou osobní dopravu předcházejícího
roku zvýšené o prokazatelné náklady na
vstupech běžného roku,
- Z =
- přiměřený zisk vztahující se k
provozování železniční veřejné
vnitrostátní pravidelné osobní dopravy
odpovídající podmínkám běžného roku,
- T =
- plánované tržby za železniční veřejnou
vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu
(jízdné) na běžný rok bez daně z přidané
hodnoty,
- D =
- dotace poskytnuté ze státního rozpočtu,
státních fondů či rozpočtů okresních
úřadů a obcí na provozování železniční
veřejné vnitrostátní pravidelné osobní
dopravy a na dopravní cestu železniční
veřejné vnitrostátní pravidelné osobní
dopravy na běžný rok.
- Odpisy lze zahrnovat do ceny maximálně ve výši
skutečně uplatněné 17.
10. 60.21.2
60.21.3
Veřejná vnitrostátní pravidelná autobusová doprava (dále
jen "linková doprava") mimo městskou hromadnou
dopravu a dopravu příměstskou provozovanou v rámci městské
hromadné dopravy
Pro účely regulace cen platí:
- Určené podmínky uvedené v
příloze č. 5 tohoto výměru.
- Dopravce propočte věcně
usměrňované ceny plného (obyčejného) jízdného na
základě cen, uvedených v
příloze č. 5 upravených koeficientem k,
jehož výše nesmí přesáhnout hodnotu vypočtenou
podle vzorce
k = (N + Z)/(T+ D) n
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady linkové dopravy
v roce 1999,
- Z =
- přiměřený zisk odpovídající podmínkám
roku 1999 upravený podle bodu
(3) písm. a), přičemž sazba daně se
použije v souladu se zvláštním právním
předpisem 24
- T =
- tržby bez daně z přidané hodnoty za linkovou
dopravu v roce 1999,
- D =
- neinvestiční dotace poskytnuté ze
státního rozpočtu, resp. rozpočtu okresních
úřadů a obcí v roce 1999,
- n =
- roční růst provozních nákladů do roku 2001
ve výši 1,08.
- Přiměřený zisk zahrnuje
- zisk, který po zdanění a
po přídělu do obligatorních fondů nesmí v
části určené na prostou obnovu autobusů
překročit 1/8 hodnoty autobusů nezbytných pro
linkovou dopravu sníženou o částku celkových
odpisů všech autobusů pro linkovou dopravu
zahrnutou v nákladech. Pro tento propočet se
použije cena autobusu ve výši 3,0 mil. Kč.
Počet autobusů nezbytných pro zabezpečení
požadovaného rozsahu linkové dopravy
odsouhlasil odbor dopravy příslušného
okresního úřadu pro rok 1999;
- prokazatelný zisk vynaložený na další
nezbytné investiční projekty pro potřeby
linkové dopravy (např. na modernizace a
dostavby garáží a odstavných ploch),
popřípadě na další prokazatelné potřeby.
Takto vypočtený přiměřený zisk se sníží o
investiční dotaci do ostatních kapitálových fondů
na kapitálové dovybavení.
- Dopravce, který začal provozovat
pravidelnou linkovou dopravu po roce 1999,
vypočte koeficient k v roce zahájení provozu
podle vzorce
k = (N + Z)/(t
S),
kde
- N =
- ekonomicky oprávněné náklady,
- Z =
- přiměřený zisk,
- t =
- 21,7 pro případy zahájení provozu v
roce 2000,
- t =
- 23,2 pro případy zahájení provozu v
roce 2001
- S =
- propočtené množství km ujetých jednotlivými
spoji na všech provozovaných linkách.
Pro výpočet koeficientů se použijí údaje o
skutečném, a není-li, o předpokládaném rozsahu
linkové dopravy v roce jejího zahájení. Ustanovení bodu 3 se použije přiměřeně.
- Věcně usměrňovaná cena plného (obyčejného)
jízdného určená podle bodů 2 a 4 může být zaokrouhlena na celé
koruny (tj. do 0,4 Kč dolů a od 0,5 Kč nahoru).
- Takto propočtenou cenu může dopravce zvýšit na
spojích odsouhlasených odborem dopravy příslušného
okresního úřadu až o 20 %. V pracovní dny nemůže
podíl spojů s takto navýšenou cenou přesáhnout
20 % z celkového počtu spojů provozovaných
dopravcem.
Pro účely regulace cen platí tyto určené podmínky:
- bezplatně se přepravují
- děti do šesti let,
- představitelé státní moci a některých
státních orgánů a soudci, o nichž tak určí
zvláštní právní předpis25,
- držitelé průkazu "ZTP" a
"ZTP/P" včetně průvodce a psa26.
- za nejvýše polovinu plné časové jízdenky nepřenosné
s platností nejméně jeden měsíc se přepravují
- děti od 6 do 15 let,
- žáci základních a středních škol podle
zvláštního právního předpisu27 a studenti vysokých
škol podle zvláštního právního předpisu28 za splnění
podmínek uvedených v § 11, 12, 13 a 14
zvláštního právního předpisu29
s výjimkou studentů trvale výdělečně
činných podle § 10 zákona o státní
sociální podpoře29.
Dopravce poksytne slevu podle písmene b) pouze na
základě průkazu, který vystaví v souladu se
zvláštním právním předpisem30.
17
23§ 2 vyhlášky č. 580/1990
Sb., kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve
znění vyhlášky č. 231/1997 Sb.
24Zákon č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmu, ve znění pozdějších předpisů
25 Zákon č. 236/1995 Sb., o
platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce
představitelů státní moci a některých státních orgánů a
soudců, ve znění zákona č.138/1996 Sb. a zákona č.
287/1997 Sb.
26Vyhláška Ministerstva práce a
sociálních věcí č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon
o sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o
působnosti orgánů České republiky v sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
27Zákon č. 29/1984 Sb., o
soustavě základních škol, středních škol a vyšších
odborných škol (školský zákon), ve znění pozdějších
předpisů.
28Zákon č. 111/1998 Sb., o
vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách).
29Zákon č. 117/1995 Sb., o
státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů.
30Zákon č. 101/2000 Sb., o
ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů.
Sdělení Ministerstva
financí
Ministerstvo financí vydalo s účinností od 24. ledna t.r.
výměr MF č. 02/2001, kterým se mění seznam zboží s
regulovanými cenami.
Ve vnitrostátní osobní železniční dopravě se oproti
úpravě obsažené ve výměrech Ministerstva financí pro léta
1998 až 2001 rozšiřuje nárok důchodců na
zvláštní jízdné vyplývající přímo z cenového
rozhodnutí, tedy nárok zaručený, nezávisející na
komerčním rozhodnutí dopravců. Tím se vyloučí i do
budoucna možnost, že zrušení komerční slevy pro důchodce
provozovatelem bude vydáváno za rozhodnutí Ministerstva
financí. Ministerstvo financí znovu zdůrazňuje, že České
dráhy v této souvislosti v posledních týdnech opakovaně
dezinformovaly cestující veřejnost.
Důchodci budou mít nárok na zvláštní jízdné ve výši
maximálně 50% obyčejného jízdného, a to ve 2. vozové
třídě všech vlaků. Při použití vlaků vyšší kvality
(EuroCity, InterCity) se zvláštní jízdné nevztahuje na
příplatek za vlak vyšší kvality a cestující jej ke
zvláštnímu jízdnému hradí v plné výši tak, jako je tomu
u ostatních cestujících s nárokem na zvláštní jízdné.
Ředitel odboru 16: Ing. Pavel Maštálka, v.r.