(pro zvětšení a bližší info klikněte)


Josef František se narodil 7. října 1914 v rodině truhláře a karosáře (podle některých zdrojů byl kolářem) Josefa Františka a jeho ženy Alžběty. V letech 1934 - 1936 absolvoval leteckou školu v Prostějově poté, co se po vyučení zámečníkem dobrovolně přihlásil do letectva.

František se přihlásil k československému letectvu v roce 1936. Roku 1938 se stal stíhacím pilotem sloužícím u 40. letky v Praze-Kbelích. Po okupaci Československa v polovině března 1939 uprchl stejně jako mnoho jiných československých letců do sousedního Polska. Mnoho našich letců pokračovalo dále do Francie, ale František se s několika druhy rozhodl zůstat a připojit se k polskému letectvu v boji proti Němcům.

V řadách polského letectva František plnil nejdříve instruktorské a později bojové průzkumné a spojovací úkoly na technicky zastaralých polských strojích. Ve dnech 19. a 20. září měl František poprvé možnost utkat se s nepřítelem, když napadl německé kolony ručními granáty. Ve středu 20.září byl sestřelen, ale nouzově přistál a byl obětavě zachráněn polskými piloty jiného letounu, kteří pod nepřátelskou palbou přistáli opodál. Postupující německá armáda přiměla piloty z Františkovy jednotky odletět do Rumunska. Stalo se tak 22.9.1939. Následující cesta vedla přes Bejrůt až do francouzského Marseille, kam přibyl se svými kolegy 20.10.1939.

Ve Francii se František rozhodl zůstat raději se zbývajícími Poláky namísto toho, aby se připojil k československému letectvu (pravděpodobnou příčinou byl konflikt s jedním českým důstojníkem, jež se ho pokoušel zavřít pro porušení subordinace). Z několika důvodů, kde mezi hlavní asi patří jeho působení pod přezdívkou kvůli ochraně rodiny
(stejně jako většina dalších), není ujasněna jeho  bojová činnost ve Francii a přesné počty jeho sestřelů a výsledků bojů. Někteří svědkové se zmiňovali o deseti nebo jedenácti sestřelených letadlech, ale žádné oficiální francouzské ani polské dokumenty tuto skutečnost nepotvrzují.

Po pádu Francie se František dostal do Velké Británie a byl přiřazen k 303. polské squadroně na letišti Northolt, kde létal na stíhačkách Hawker Hurricane. Později legendární squadrona se zapojila do vyvrcholení Bitvy o Británii. Prvním vítězství si četař František připsal 2. září 1940. Během následujícího měsíce dosáhl 17 jistých sestřelů německých letadel a jednoho pravděpodobného a stal se nejlepším spojeneckým pilotem celé Bitvy o Británii. Mnohokrát bojoval proti mnohem početnějšímu nepříteli. Část svých sestřelů dosáhl při svých častých "úletech" od sestavy, z čehož mu také plynuly problémy. Posledního vítězství dosáhl 30. září 1940.


V úterý 8. října 1940 se Františkův Hurricane zřítil v Cuddington Way v Ewellu během hlídkového letu. Důvody havárie se nepodařilo přesně objasnit. Podle jedné z teorií nezvládl v přízemní výšce prvky letecké akrobacie, když prováděl
exhibici nad domem své dívky, podle jiných pamětníků na něm v té době byly patrny příznaky vyčerpání a únavy z boje. Je možné, že příčinou havárie byla kombinace obou těchto faktorů.

František byl pohřben na hřbitově polského letectva v Northwoodu. Za svého života i posmrtně byl oceněn mnoha vyznamenáními, mezi jinými řádem Virtuti Militari (Vojenské cti) 5. stupně, dvakrát obdržel britskou Distinguished Flying Medal s pruhem jako vůbec první cizinec..


Za své zásluhy získal František tato ocenění a vyznamenání:


Československý Válečný kříž, Československá medaile
Za chrabrost, Československá medaile Za zásluhy II. stupně

Virtuti Military V.třídy,
4x Krzyz Walecznych
Distinguished Flying Medaile (DFM) & bar


Více k životní a bojové pouti Josefa Františka naleznete na těchto adresách:
http://math.fce.vutbr.cz/safarik/ACES/aces2/cz/cz/frantisek.html
http://cs-letci.wz.cz/ww2/raf/zivotopisy/zivotopisy.htm
http://www.ambros.cz/josef.html

 

 

| Domů | Galerie | Tisky | Reprodukce | Kresby | Práce na zakázku |
Kontakt:
Vladimír Urbánek, tel: +420 607 524 356, email: 
vladimir.urbanek@kurzy.cz


Od dubna 2004 jste 

* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *