Padáková trofej Hawker Hurricane I, R4175, "RF-R", 303. peruť RAF, 27.září 1940, pilot Sgt. Josef František originální malba 60x40 cm, signováno autorem, soukromá sbírka
Píše se konec září 1940, Bitva o Británii vrcholí, hvězda pilota RAF československého původu Josefa Františka právě kulminuje a blíží se svému tragickému naplnění. V této době se stala událost, která se po dlouhou dobu tradovala spíše jako legenda, aby se později do písmene potvrdila a ujistila svět o skutečné výjimečnosti našeho letce.
Následující popis celé události je převzat z knihy "Esa na obloze" od Jiřího Rajlicha.
"... Při odpoutání však zaregistroval šestici dvoumotorových těžkých stíhaček BF 110 , pohybujících se v obranném kruhu opodál. Jeden z nepřátel se utrhhl od svých druhů a chtěl se s Františkem vypořádat. Ten však proti "stodesítce" ostře vyrazil a z pouhých 100m jí zastavil pravý motor. Tu se odehrálo něco zvláštního - Němec zamával křídly na znamení, že se vzdává. Vytáhl podvozek a klouzal směrem k nejbližšímu letišti RAF v Gatwicku. František sice rytířsky zastavil palbu, ale schoval se za kapitulujícího nepřítele a bedlivě jej sledoval. Bf 110 byl již jen několi málo metrů nad zemí, když náhle zatáhl podvozek, prudce přidal plyn a v prudkém stoupání na jeden motor začal prchat. Pravděpodobně si myslel, že František se již vzdálil. Ten však byl ve střehu a jeho jediná přesná dávka poslala "stodesítku" v plamenech k zemi. Františkův hurricane pak dosedl vedle hořících trosek. Pilot vyskočil z kabiny a dlouhým ocelovým hákem vytáhl z vraku kus německého padáku, který pak dovezl na mateřské letiště v Northoltu. Tento případ byl mnohdy prezentován pouze jako legenda, je však do posledního písmene pravdivý. František se totiž vsadil s jedním polským seržantem o tři libry (což byly tehdy velké peníze), že přinutí přistát německé letadlo přímo v Northoltu. V boji mu ale nestačilo palivo, proto se snažil donutit tento Bf 110 k přistání alespoň v Gatwicku. Kus padáku vytržený hákem z trosek měl Františkovi posloužit jako doklad celé události. Až do konce války byla tato nezvyklá trofej uchovávána u 303. squadrony a každý nový pilot se na ni podepsal ... " |