Úvod
Tato základní deska je vybavena čipovou sadou obsahující grafický čip. V tomto případě se jedná o SIS 730S, který popíši zde. Určena pro AMD Athlon XP 1500+~ 2000+, Athlon 1G~1.4GHz, Duron 500M~1.3GHz CPUs s frekvencí 200/266Mhz pro Socket A. Deska je provedena ve formátu Mikro ATX o rozměrech 244 x 244 mm.
Technické specifikace
Popis základní desky
Integrovaný grafický systém je schopen pracovat až s 64 MB paměti, kterou si alokuje v RAM. Podporuje rozlišení až do 1920 x 1200 v 16M barvách. Dále je schopen pracovat s texturami o velikosti 2048 x 2048 a virtuálním rozlišením desktopu 4096 x 4096. Přehrávání DVD videa je podporováno hardwarově.
Konektory větráků je možné připojit na celkem dva vývody napětí, z nichž oba monitorují rychlost otáčení.
Nastavování frekvence systémové sběrnice se provádí v BIOSu a dostupné jsou dvě hodnoty 100 či 133 MHz. Jumpery naleznete na desce pouze dva – JP2, který má na starosti povolení funkce Keyboard Power On. Druhým jumperem (JP4) se provádí resetování BIOSu. Každá základní deska PC Chips má tento jumper nastaven do pozice Clear CMOS (výchozí nastavení).
Na základní desce naleznete jeden AMR a dva PCI sloty. Komunikační porty jsou zde trošku nestandardní, jelikož místo druhého sériového portu je zde konektor VGA. Jinak je zde vše jako u jiné desky vyjma RJ45 konektoru, ale o tom níže.
Pro operační paměť jsou zde připraveny dva sloty DIMM, které mohou pojmout maximálně 1 GB operační paměti typu PC100/133 SDRAM.
Jak jsem uváděl, je k desce dodávána rozšiřující V90 AMR faxmodemová karta značky PcTel. AMR modem HSP56 (rev1.2), viz. obrázek. Modem obsahuje na liště dva konektory, horní pro vstup telefonní linky a spodní pro případné připojení běžného telefonního přístroje. Při datovém spojení není výstup na telefon odpojován. Na sobě nemá žádné aktivní prvky mimo samotného kodeku PCtel PCT303W/PCT303A v SOIC pouzdru.
Dalším integrovaným zařízením je integrovaný 10/100 Mbit LAN řadič SIS 900. Konektor je umístěn nad porty USB a k desce dostanete i specielní kryt na porty. S tím běžným byste těžko připojili síťový konektor RJ45.
Další věcí, kterou musím uvést je podpora pevných disků typu Ultra ATA/100.
O zvukové funkce se stará AC’97 audio kodek. Externí audio konektory jsou stejné jako u jiných základních desek – line-in, line-out a mic-in a game port. Interní audio vstupy zde naleznete dva CD1 a CD2.
K základní desce se dodává, vyjma výše zmíněných komponent, také Ultra ATA/66 kabel a kabel pro připojení disketové mechaniky. Dále pak 2 CD, na tom první naleznete program SuperVoice, na druhém pak vyjma různých ovladačů také následující programy:
Testovaná konfigurace:
SiSoft Sandra 2001te Version 5.8.11
CPU Benchmark
Test Dhrystone značí počet instrukcí (v milionech) provedených za sekundu při operacích s celými čísly.
Test Whetstone opět říká kolik instrukcí (v milionech) je schopen provést procesor za sekundu. Tentokráte však výpočty provádí v plovoucí desetinné čárce.
CPU Multi-Media Benchmark
Během testování dochází ke generování obrazu pomocí fraktálních iterací. Test se opět provádí, jak s pevnou tak i pohyblivou desetinou čárkou za použití multimediálních instrukcí procesoru. Výsledek je počet provedených iterací za sekundu.
Memory Benchmark
Výsledek testu je přenosová rychlost paměťového systému vyjádřená v megabytech za sekundu.
Čas najetí startu systému Windows ME
Operační systém nastartoval za 22 sekund.
Grafické testy
V obou požitých grafických testech platí, že vyšší hodnota znamená lepší výsledek.
Jelikož tato základní deska má integrovanou grafickou kartu a paměť využívanou pro frame buffer si alokuje v RAM, velikost frame bufferu jsem nastavil na 32 MB.
Framebuffer
Framebuffer je paměť, která obsahuje několik obrazů- front buffer, back buffer a Z-buffer. Velikostí framebufferu je omezeno rozlišení, kterého je akcelerátor schopen dosáhnout. Například akcelerátor se 4MB paměti dovede v 16ti bitech zobrazit obraz v rozlišení 1600x1200, který vyžaduje 3.75MB. Ve hrách pod DirectX bude velikost zobrazení omezena na 800x600x16bit - 960KB front buffer, 960KB back buffer, 960KB Z-buffer- dohromady 2.7MB. Akcelerace v 1024x768 by vyžadovala 4.5MB paměti, takže na akcelerátoru se 4MB paměti nemůže fungovat.
3D Mark 2001 v1.0
Double buffering
V tomto případě používá karta dva buffery. Obsah front bufferu se zobrazuje na monitoru, zatímco v druhém back bufferu akcelerátor připravuje nový snímek, takže žádné blikání nevzniká. Po dokončení přípravy nového snímku karta čeká, až se elektronový paprsek bude vracet z pravého dolního rohu obrazovky nahoru. Teprve v tomto okamžiku se front buffer a back buffer prohodí. Nevýhodou tohoto principu je čekání na VSYNC, kdy akcelerátor stojí a snižuje se tak frame rate.
Single buffering
Pokud je nastaven single buffering, vykresluje akcelerátor obraz přímo do front bufferu - paměti, ze které přímo vytváří obraz na monitoru. Nevýhodou je, že obraz znatelně bliká- jasně totiž vidíte fázi smazání obrazu a vykreslování nového.
Triple buffering
Nejpokročilejší technika používá tří bufferů- jeden front buffer a dva back buffery. Z jednoho maluje RAMDAC a do jednoho z back bufferů vykresluje akcelerátor. Rozdíl proti double bufferingu nastane v okamžiku, když akcelerátor domaluje celý obrázek, ale není ještě možné vyměnit front buffer a back buffer, protože RAMDAC je teprve někde uprostřed obrazovky a VSYNC ještě v nedohlednu. Zde ale problém nenastane- akcelerátor začne vykreslovat ihned do druhého back bufferu, takže výrazný efekt poklesu frame rate nenastává. Ale i tak je frame rate omezen na refresh rate. Hlavním přínosem je spíš to, že triple buffering dokáže vyrovnat určitá zakolísání výkonu systému- procesor se přecejen musí občas věnovat i jiným záležitostem (systém Windows).
Textová podoba projektového souboru:
Quake 3 Arena TEST Demo1.11 nastaveno na FAST TEST
Musím také bohužel poznamenat, že pod OpenGL je Sis 300 slabota, což dokazují naměřené hodnoty, zřejmě AGP 2x a sdílená pamět 133Mhz udělala své.
16 bitů |
32 bitů | |
1024 x 768 |
14,6 |
8 |
800 x 600 |
16,6 |
9,2 |
640 x 480 |
17,1 |
16,4 |
Kontakt: