Jagged Alliance 2
GENEROVÁNÍ POSTAVY
Úvodem několik slov ke generování postavy. Protože je vaše
postava tím nejdůležitějším prvkem ve hře - nic nestojí a
zcela jistě se i nejrychleji vyvíjí - vyplatí se věnovat
trochu pozornosti její tvorbě. Do začátku máte poměrně
dost bodů a můžete si ještě přilepšit snížením abilit
Mechanical a Explosives na nulu. Nic z toho nepotřebujete, protože
ve hře jsou postavy, které tyto dovednosti brilantně ovládají,
i místa, kde lze opravovat poškozené předměty. Dovednost
Medical si nechte (klidně na základních 35), abyste si mohli
aplikovat první pomoc a léčit ostatní. Na maximum si zcela určitě
nastavte hodnoty Dexterity, Agility, Strength a především
Marksmanship. Pokud neplánujete dostávat neustále do držky, s
klidem nastavte zdraví okolo hodnoty 50. Je rozhodně lepší
investovat body do dovedností než do zdraví. Když nebudete umět
zacházet se zbraněmi, nepomůže vám ani sloní zdraví.
REKRUTOVÁNÍ POSTAV
Pokud nejste naprostými outsidery strategických her, obejdete
se tady, alespoň v prvních týdnech, zcela bez nutnosti nabírat
žoldáky za peníze. Ne, že byste museli procházet celou hru
sami. Naopak - postav je tady spousta, ale zadarmo, bez nutnosti
platit žold. Hned na začátku, v podzemním táboře rebelů,
se k vám přidá medička Ira, kterou ovšem rychle naučíte
zacházet se zbraněmi. Jakmile zajistíte dodávky potravin
rebelům, můžete se vrátit do jejich základny pro dalšího
člena týmu, kterým je Dimitri. A o trochu dále ve hře, na
smetišti označeném poeticky Estoni, najdete další posilu -
mechanika jménem Maddog. To vám pro začátek zcela určitě
postačí a vaše omezené finance tak nevyletí komínem můžete
je investovat do zbraní, munice, cestování vrtulníkem a hlavně
do trénování milice, bez kterého se neobejdete.
MILICE
Těžko to mohu dostatečně zdůraznit - za žádnou cenu
nepodceňujte lokální milice, ať to stojí, co to stojí. I
když jsou jako vojáci v boji naprosto hloupoučcí a bezbranní
a často slouží jen jako potrava pro nepřátelské zbraně,
jsou nepostradatelní pro obranu dobytých území. Jakmile dosáhnete
určitého pokroku a obsadíte více lokací, stane se z dosud zábavné
taktické hry neuvěřitelně frustrující a zdlouhavá
strategická piplačka, ve které na vás nepřítel bude valit
stovky vojáků v útocích na všech frontách. Pokud nebudete mít
všechna místa plná milice, nemáte šancí, a hlavně hra je
potom obrovsky otravná, s nutností neustále se vracet bránit
obsazené sektory. I když i s jediným vašim vojákem ubráníte
kterékoli území ve dne i v noci, po desátém, dvacátém boji
na stejném místě vás to asi tak trochu přestane bavit. Boje
milice jsou naštěstí automatické, ale platí pro ně jediné
pravidlo-hrubá síla. Jakmile tedy obsadíte nějaké nové území,
neprodleně vycvičte milici na maximální stav (potřebujete k
tomu loajalitu alespoň 20%). Nesmíte se ovšem spokojit pouze s
naplněním stavů (20 základních zelených vojáků), ale
pokračujte v tréninku tak dlouho, dokud z místní milice
nebudou veteráni (světle modré symboly). V boji se později
vojáci zdokonalí na Elite status, a to už je slušná obrana i
proti těm nejtvrdším útokům. Později se snažte vyhnout
participaci v bojích mísíce, protože tyto boje jsou jednak
nudné, jednak vás bude asi trochu znervózňovat, jak špatně
milice táhne. Výsledek boje se mimochodem kalkuluje částečně
dílem náhody, a tak si uložte pozici před invazí a několikrát
nechte výsledek vypočítat tak, abyste dosáhli vítězství za
cenu co nejmenších ztrát. Pokud ale nemáte v daném sektoru
početní anebo zkušenostní převahu, nemáte šanci, ani
kdybyste nechávali výsledek přepočítávat stokrát.
ZBRANĚ A MUNICE
Pověz mi, jakou zbraň používáš, a já ti povím, jakou máš
šanci. Zpočátku vsaďte rozhodně na malé automatické zbraně
a zapomeňte na pistole, které jsou většinou slabé, nepřesné
a s malým dostřelem. Později se dostanete k lahůdkovým zbraním,
které lze v zásadě dělit na sniperské, útočné a masově-destruktivní.
Mezi sniperské patří ostřelovací pušky, které neopomeňte
také co nejlépe dovybavit přidáním nejrůznějších nástavců,
jakými jsou podstavce, laserové zaměřovače a optika. Nemůžete
udělat chybu s dobrým a přesným automatem. Počáteční H&K
MP5 a AKM vyměníte později za přesné a rychlé automaty s
velikým dostřelem. V počátečních fázích hry se vyplatí mít
u každého vojáka dvě zbraně-jednu sniperku a jednu zbraň
pro boj zblízka. Později, s představením kvalitních
automatických zbraní, se dají obě tyhle zbraně vyměnit za
jedinou. Jestli musíte používat brokovnici, dbejte na to,
abyste stříleli z bezprostřední blízkostí. Nejenom, že má
brokovnice malý dostřel, ale jedině tok také zasadíte
dostatečný úder. Výhodou brokovnice (a automatických zbraní
v automatickém módu) je, že můžete zasáhnout větší počet
nepřátel. Mega-ničivé zbraně, jako například 40mm minomet,
jsou hezkou hračkou, se kterou si můžete užít až později
ve hře. Municí pro tyhle mazlíčky dobře šetřete, je celkem
vzácná.
Protože je tady obrovské množství zbraní a také spousta
druhů munice, měli byste si ujasnit, kdo z vašich vojáků
bude používat jaký druh zbraně, respektive jaký druh munice.
Určitě není dobrý nápad vybavit všechny vojáky stejnými
zbraněmi, protože potom byste mohli smutně skončit na
nedostatku munice pro jednoho, anebo pro všechny. Lépe je
rozhodnout se u každého člena vašeho týmu projeden druh používané
munice a tomu podřídit jeho zbraně. Při akvizici nové munice
se pak lépe a jasněji rozděluje kořist. Na zásobu munice dávejte
dobrý pozor- když vám uprostřed boje dojde, je zle. Svoje
zbraně rovněž udržujte v dokonalém technickém stavu. Není
nic horšího než nepřítel na mušce a zaseknutý náboj v
komoře.
TROCHA BROUKOLOGIE NIKOHO NEZABIJE
Pokud hrajete v režimu sci-fi, je to nevyhnutelné. Po určité
době začnou z dolů vylézat potvory. Obrovská slizká monstra,
která mají mimo odpudivého vzhledu ještě extrémně tuhý kořínek.
Na ně nepomůže žádné taktizování ani vysoký Marksmanship
na trefování do hlavy. Klíčové slovo je - hrubá síla. Když
budete bojovat se Squidy, měli byste mít dvě věci -silné
zbraně a móóóóóc munice. A pracovat v týmu - potvory s přehledem
vydrží dvě dávky z bezprostřední blízkostí. Brokovnice,
pokud je v dobrých rukou, dokáže proti monstrům divy. Snažte
se za každou cenu dodělat už zraněné obludky - i kriticky
zraněná příšera vás dokáže ošklivě pošramotit. Broučci
ale nejsou tak tvrdí, jak vypadají (a jak se zdá z jejich bojů
s milicí, které s přehledem vyhrávají). Jejich zbraně na dálku
mají velmi malý dosah, a proto preferují útok zblízka.
Nechte je proto dojít až těsně k vašim vojákům a
likvidujte je dávkami z bezprostřední blízkostí. Jde to, když
se chce. Jen se nenechte zatáhnout do boje s velkou přesilou. A
ještě jedna rada -jakmile začnou z nějakého dolu vylézat
potvůrky, okamžitě se do něj vypravte a pobijte je do posledního
exempláře. Zajistíte si tak opět přísun peněz.
STRATEGICKÁ ČÁST
O strategické části se toho mnoho napsat nedá, snad jen pár
skromných rad:
TAKTICKÁ ČÁST
V taktické 3D části se budete pohybovat po větší část hry.
No většinu důležitých věcí asi přijdete sami, ale přesto
se vám snad hodí několik důležitých rad do začátků. Tady
jsou:
PRVNÍ KROKY
Precizní popis postupu ve hře je nemožný. Jednak byste tak přišli
o všechno potěšení, jednak se některé věci generují náhodně.
Tady najdete jenom pár rad do začátku, abyste se trochu
rozkoukali. Co tedy dělat? Do první mapy se můžete s přehledem
vypravit sami - protivníků je jenom hrstička. Až mapu vyklidíte,
najděte tady Fatimu (dovede vás k ní chlapec na ulici). Předejte
dopis a sledujte ji do vedlejší mapy, kde sestupte až do úkrytu
rebelů. Tady dostanete úkol a než odejdete, nezapomeňte
rekrutovat Iru. Vypravte se osvobodit nedaleké město Drassen (cestou
se ale nevyhnete jednomu boji s hrstkou nepřátel) a postupujte
systematicky od letiště přes centrum až k dolu. Na letišti
se dozvíte o volně pobíhajícím pilotovi a v dole si zajistíte
první přísun financí. Kněz, za kterým vás rebelové
poslali, se nachází v kostele v nejjižnějším sektoru města,
ale můžete ho někdy najít i v baru uprostřed. Druhý den
potom, co kněze kontaktujete (měla by s vámi být Ira),
dostanou rebelové zásilku potravin a vy se k ním můžete vrátit-
přidá se k vám Dimitri. Pilot vrtulníku, o kterém se dozvíte
na letišti, se nachází někde v okolí města. Tahle lokace se
generuje zcela náhodně a můžete ho najít opravdu kdekoli.
Inkriminovanou Mapu poznáte tak, že v ní je malá chatrč.
Pilota doprovoďte k vrtulníku a máte postaráno o dopravu. Než
ale začnete létat, je vhodné obsadit SAM základnu ve východní
části mapy a později také obsazovat další a další SAMY.
Neuděláte špatně, když se vypravíte osvobodit město
Cambria. Je tady další důl, poblíž další základna SAM a
jihozápadně odtud smetiště Estoni, kde je další možný
kandidát do vašeho týmu - Maddog. Navíc je tady nemocnice,
kde si můžete léčit svoje zraněné, a také chlápek, který
opravuje poškozené zbraně a výstroj. Dvě města, dva doly,
čtyři vojáci, to je slušný základ pro další akce. Jak
budete pokračovat, záleží jenom na vás, protože dál už
tenhle návod pokračovat nebude.
Další tipy a triky