Fallout
ZAČÁTEK - TVORBA POSTAVY
Hned po shlédnutí intra jste postaveni před zásadní úkol, kterým je tvorba postavy. Můžete si vybrat jednu ze tří předem nadefinovaných, ovšem učiňte tak pouze v situaci, jste-li opravdu líní, nebo vám na postavě moc nezáleží. Nejvýhodnější je si vytvořit postavu novou, ale rovněž není špatné si jednu ze tří předdefinovaných modifikovat dle vlastního.
ZÁKLADNÍ VLASTNOSTI POSTAVY
Základní vlastnosti vaší postavy jsou téměř totožné s těmi, jaké již známe z ostatních RPG her. Co by se taky dalo změnit na síle, obratnosti, inteligenci, atd. Ovšem na rozdíl od některých jiných her zde hrají opravdu velice důležitou roli a jejich špatné či neuvážené nastavení by se mohlo později projevit jako fatální. Opravdu si velice pečlivě prostudujte jejich popis ve hře (protože ho hra obsahuje perfektně provedený, nemá cenu to rozebírat), jelikož budou v podstatě po celou dobu hraní neměnné a tím pádem byste se pak později zbytečně snažili napravit chybné rozhodnutí.
SKILLY
Tak jako každá správná RPG i Fallout obsahuje různé skilly, neboli dovednosti, ve kterých můžete svoji postavu vycvičit, aby její putování bylo o trošičku jednodušší a rovněž i zajímavější. Naštěstí jich ale není tolik, jako je tomu například u Arkánií, čili se s nimi velice brzy seznámíte a budete se v nich dobře orientovat. Při tvorbě postavy máte možnost si vybrat tři skilly, které vám poté budou stoupat dvojnásobnou rychlostí. Je dobré vybrat si jako jeden z nich ovládání některé ze zbraní (viz níže). Dále není na škodu naučit svoji postavu krást a pak rovněž není na škodu se naučit léčit zranění (bud’to První pomoc, nebo Doktor).
CHARAKTERISTICKÉ RYSY
Pravidla Falloutu jdou ale až tak daleko, že si můžete vybrat navíc dva charakteristické rysy, kterými se bude vaše postava vyznačovat. Rysy si můžete vybrat dle uvážení v závislosti na tom, jakou postavu si chcete v budoucnu vypěstovat. Každý z rysů má svá pro a proti.
ZBRANĚ
Zbraně hrají klíčovou roli a na jejich správné volbě bude záviset váš osud. Bez dokonalého ovládání zbraní to moc daleko nedotáhnete a nepřátelé vás brzy promění v hromady tlejícího masa. Celkově existuje šest typů zbraní.
Unarmed - neboli boj beze zbraně. K útoku vaše postava používá pěstí, popřípadě nohou. Není moc efektivní a jeho využití je téměř minimální.
Small Guns - schopnost ovládat menší střelné zbraně, mezi které spadají pistole všech druhů, pušky a brokovnice. Přestože nezpůsobují taková zranění jako zbraně energické či těžké, můžete zpravidla vystřelit dvakrát za kolo, což zase jejich nízkou účinnost kompenzuje. A taková předělaná brokovnice 233 se postará o téměř každého protivníka.
Big Guns- mezi velké zbraně patří těžké rotační kulomety, plamenomety a jiné velké kalibry. Jsou vhodné pro ty, kdo se neradi se svými protivníky moc mazlí. Jejich síla je ničivá a žádný z protivníků nevydrží v jejich zaměřovacím poli delší dobu. Jedinými nevýhodami jsou těžkopádnost a náročnost na body pohybu.
Energy Weapons - sem patří všechny zbraně využívající za munici energii všeho druhu. Může se jednat jak o laserové, tak i plazmové pušky, či pistole. Jejich síla je rovněž ničivá a dalo by se říci na stejné úrovni jako u zbraní těžkých.
Throwing Weapons- umění vrhat předměty všeho druhu. Můžou to být jak oštěpy, kopí, kameny, tak i granáty všech typů.
Melee Weapons- neboli zbraně pro boj zblízka. Přestože by vám to mohlo připadat jako zbytečnost, rozhodně tuto schopnost nepodceňujte, jelikož naučíte-li se dobře ovládat boj zblízka a pořídíte-li si nějakou kvalitní zbraň typu power fist, budete v pohodě způsobovat zranění okolo 30 bodů, což je vzhledem k tomu, že můžete takto zaútočit až třikrát za kolo, velice slušné.
ZBROJE
Ve hře můžete narazit celkově na pět druhů zbrojí, seznamte se proto s nimi trošku blíže.
Kožená bunda - poskytuje tu nejmenší možnou ochranu, ale na druhou stranu má i své výhody. S koženou bundou totiž vypadáte jako správní tvrďáci a v řadách oponentů tak můžete vzbudit i respekt.
Kožená zbroj - patří rovněž mezi slabší zbroje. Její obrana je sice větší než u kožené bundy, přesto však rozhodně ještě není dostačující. Zvláště vůči útokům plazmou a trhavinami je téměř nepoužitelná .
Kovová zbroj – je nejtěžší ze všech zbrojí, na které ve hře narazíte. Přesto však její kvalita obrany není stále ještě dostačující. Jedině snad proti laserovým zbraním.
Bojová zbroj - je teprve to pravé sametové. Poskytuje skvělou ochranu, je lehká, velice dobře se v ní pohybuje a nezapaří se vám v ní tělo jako v kožené bundě. Snad jedinou nevýhodou je poměrně vysoká cena, která se pohybuje okolo 6.000, ale pokud jste zruční zloději, popřípadě prodáváte zbraně nalezené u nepřátel, nemělo by to představovat větší problém.
Power Armor - tuto zbroj nemůžete koupit. Svými vlastnostmi daleko převyšuje všechny předešlé (mimo jiné zvyšuje podstatně sílu). Dá se získat pouze v Bratrstvu.
VYBAVENÍ
Mimo zbraní a zbrojí pochopitelně nacházíte i různé předměty.
Radaway - používejte v situaci, kdy jste byli vystaveni vysokému záření. Sice vám potom bude pravda trošku nevolno a budou následovat i jiné vedlejší účinky, ale pořád je to lepší, než se proměnit v hromadu hnisajícího rosolu.
Rad-X - jsou prášky, které preventivně působí proti radiaci.
Stimpak (a Super Stimpak) - jsou věcičky, které budete patrně používat velice často, jelikož léčení je v této hře opravdu velice důležité. Stimpak vám doplní v průměru okolo 15 životů a Super Stimpak zpravidla třikrát více, ale pozor, ten má jistě vedlejší účinky, takže se jim nepředávkujte.
Světlice - slouží k jedinému účelu, lepšímu osvětlení prostoru kolem vás.
Geiger Counter - měří radiaci ve vašem okolí, popřípadě sílu zasažení vaší pokožky.
Motion Sensor - detekuje veškerý pohyb či živé organismy nacházející se v poloměru jeho dosahu.
A kde že je vlastně schovaný onen Water Chip ?
Přestože získání vodního čipu se zdá zpočátku jako vcelku jednoduchá záležitost, po chvíli hraní zjistíte, že to vlastně až tak triviální není. Nejprve se zastavte ve vesničce Shady Sands, kde si pořiďte nějaký provaz. Poté jděte podle mapy do Vaultu 15. Na jeho místě však naleznete pouhé rozvaliny. Přesto na výtah použijte provaz a slezte dolů. V tomto patře najdete další provaz a s jeho pomocí sestupte do třetího patra. Zde opravdu poznáte, že tento bunkr nebude vodní čip obsahovat, a tak se znovu vydejte na cestu do Shady Sands. Z této vesničky pokračujte v dobrodružství směrem na jih, načež byste po určité době měli narazit na město jménem Necropolis. Právě v tomto mutanty zaplněném kousku světa se nachází vámi hledaný čip. Nejprve se vydejte na průzkum do stok, kde se seznámíte s přátelskými ghůly. Ti vás požádají, zdalipak byste jim neopravili jejich čerpací pumpu. Nářadí na opravu pumpy se nachází rovněž ve stokách a pumpa samotná je hlídaná supermutanty, které není na škodu zabít (dávejte si pozor na toho s plamenometem, za žádnou cenu si ho nepouštějte k tělu). Poté, co je zabijete, vám již nic nebude bránit v cestě k pumpě a rovněž i k jedné z cel, v které naleznete tajný vchod do podzemního bunkru, v jehož třetím patře se nachází kýžený čip. S ním už se jen stačí vrátit zpět do Vaultu 13 a nechat si blahopřát ke splnění prvního ze zákeřných úkolů.
HRSTKA TIPŮ DO ZAČÁTKU
Mnoho úspěchů ve hře.