NOX
Herní
prostřední
Nejdříve bych se zastavil u výběru
povolání. Pro začátek bych vám doporučil roli bojovníka,
protože se s ní velice snadno seznámíte se hrou a jejími zákonitostmi.
Kouzelník a vyvolávač jsou trochu složitější, nechal bych
si je tedy až na později. Vzhledem k tomu, že dohrát hru v kůži
jednoho z hrdinů zabere člověku zhruba den času, stejně si
určitě vyzkoušíte všechny postavy.
Naučte se používat zkratkové klávesy, které jsou ve hře obsaženy. Urychlíte si tím vlastní hraní a budete pak mít z Noxu daleko pohodlnější zážitek. Přece jen, ovládat všechna kouzla, speciální schopnosti a navíc ještě pohyb pomocí myši, to je už trochu moc. Nejvíce se vám asi zkratkové klávesy zavděčí, když pomocí nich budete požívat uzdravující lektvary během nějaké větší bitvy nebo když budete sesílat nějakou kombinaci kouzel.
Během svého putování narazíte na řadu lidí, se kterými si vždy promluvte. Ač je Nox především akce s několika prvky RPG, můžete si značně zlepšit svoji situaci, když si popovídáte s těmi správnými lidmi a splníte pro ně nějakou tu službičku. Škoda jen, že zde neexistuje něco jako reputace, která by vám za vaše dobré skutky snižovala ceny v obchodech.
Mějte neustále zapnutou mapu, jelikož vám jednak zlepšuje už tak dost snadnou orientaci ve hře a dále jsou na ní jasně rozpoznatelné zdi, které se dají prosekat a za kterými se nachází nějaké to bohatství. Kromě toho se vám na ní zobrazují vaši druhové (červené čtverce) a sloupy sálající manu (modré útvary). Zvláště pozice mana sloupů je často velmi důležitá, neboť každý správný kouzelník či vyvolávač by měl vědět, kde nejblíže doplní své energetické zdroje.
Váš hrdina se sám od sebe neustále doléčuje a doplňuje si energii. Pokud mu nikterak nepomůžete, bude to trvat delší čas, ale nakonec se dostane až na maximální hodnoty svých sil. Jeho imunitní systém je takový, že a za trochy utrpení se po chvíli dokáže očistit i od jedu (to samé platí i o všech ostatních lidech/zvířatech, jež budou pod vaším velením). Proto si své uzdravující i jiné lektvary šetřete na krušné chvilky boje, kdy to jinak než jejich prostřednictvím nepůjde.
Při putování různými lokacemi často narazíte na zamčené dveře či jiný problém, přičemž hra vám leckdy řekne, jak se máte zachovat. Vězte, že řešení vašeho problému je vždy někde nedaleko. Jestliže jste měli např. možnost volby ze dvou cest a na konci jedné jsou zamčené dveře, můžete s určitostí říci, že klíč se nachází v onom druhém rameni, kam se pro něj taky vypravte. Pokud je třeba aktivovat nějaký mechanismus (výtah apod.), je spínač vždy někde po ruce a opravdu nejde přehlédnout.
Když narazíte na cokoli, co se dá rozbít nebo otevřít, neotálejte a prozkoumejte to. Ať už se jedná o klasickou truhlu, prázdný soudek, velký sud vína, dřevěnou bednu či cokoli jiného, buďte zvědaví a nemilosrdní. Bez pokladů a věcí, které takto naleznete, byste přežívali jen s velkými obtížemi.
Výbava
Ceny obchodníků v Noxu nejsou vůbec
nízké, proto nakupujte obezřetně a jenom nezbytnosti.
Prakticky všechno je možné najít při procházce nějakým
podzemím či krajinkou, a tak je útrata za zbraně či proviant
celkem zbytečná. V zásadě tedy platí jednoduchá rovnice:
obchodník = opravář. Ano, je to tak, činnost opravářskou si
sami nezastanete. Útraty za opravy budou ze začátku jenom
symbolické, průběhem hry se však začnou zvyšovat, neboť
čím dražší věc, tím více stojí její oprava. I v tomto
bodě je dobré uvažovat a nechávat si opravovat jen věci,
které skutečně používáte (zbraň, se kterou bojujete, brnění,
kterým se chráníte). Všechno nepotřebné harampádí bez výčitek
prodávejte. Dělat si zásoby čehokoli jiného, než lektvarů,
je zbytečné, neboť cestou do finále veškeré výbavy
naleznete ještě dost a dost.
Kontrolujte jednou za čas stav vaší zbroje i zbraně, protože pokud se vám během lítého boje rozpadne třeba vaše oblíbená sekyra, zármutek už nic nespraví. Některé předměty se opotřebovávají rychle, jiné pomaleji, pár jich je i nezničitelných. Když vidíte, že něco na vás se již blíží zániku, běžte hned za opravářem, případně danou věc prozatím vyměňte nebo alespoň uložte do batohu. Zničený předmět není nikdy dobrý, protože jeho destrukcí přijdete nejméně o těch několik zlatek, které jste mohli získat jeho prodejem.
Když se pouštíte do nějaké demolice, ať už je to rozbíjení falešných zdí, ničení nábytku za účelem zisku či cokoli jiného, ušetřete toho svoji zbraň. Její výdrž totiž bohužel není tak velká jako vaše a jen by se tímto zacházením velice záhy zničila. Pro tyto úkony tedy zásadně využívejte svoje vlastní pěsti, které přitom bohatě postačí a jsou naprosto neopotřebitelné.
Pasti
Jeskynní a hradní prostory hry Nox
jsou prostoupeny řadou rozličných pastí. Vždy mějte
perfektní přehled o situaci okolo vás, jinak by to s vámi
mohlo také nedobře dopadnout. Co se pastí týče, jedná se
hlavně o vysouvací bodáky z podlahy, bodáky na stěnách,
padající kamenné pěsti, nestabilní podlahu, odrážecí
koule, laserové paprsky a oheň.
Bodce, které se vysouvají z podlahy, stačí většinou přeskočit, maximálně použít delší rozběh. Bodákům na stěnách je lepší se vyhnout. Pod padajícími pěstmi stačí v tu pravou chvíli proběhnout a nic se vám nestane, špatné načasování má však za následek smrt.
Často určitě narazíte na díry v podlaze či alespoň na popraskanou zem. Většinou je situace taková, že je dobré se těmito cestami o patro dolů propadnout, prozkoumat to na novém místě a vrátit se nedalekým výtahem zase nahoru. Mějte na paměti, že dírám se dá vyhnout.
Odrážecí koule jsou past obzvláště vypečená. Vypadají jako ohnivé kruhy levitující ve vzduchu a disponují velmi nepěknou vlastností. Pokud do nich narazíte, začne to s vámi vypadat jako s kuličkou na pinball. Zvláště nepříjemné je, že když se takto nekontrolovatelně pohybujete, často narazíte do nějakých nedalekých bodců ve zdi. Tady radím hlavně obezřetnost a jisté kroky.
Co se laserových paprsků týče, před nimi buďte nanejvýš opatrní. Jakýkoli kontakt se zářením laseru (růžová čára) by pro vás mohl být smrtelný. Proto vždy hledejte spínač, který laser vypne, a vy se tak zbavíte velkého nebezpečí.
Na uhašení ohně se nejlépe hodí voda, takže pokud je před vámi nějaká plamenná překážka a někde poblíž jsou sudy s vodou, neváhejte a natahejte je do žáru ohně. On se pěkně uhasí a bude klid.
Boj
Souboje ve světě Nox jsou sice snadno
pochopitelné, nikoli však jednoduché. Dobrou taktikou je provést
rychlý výpad a okamžitě uskočit zpět. Vyhnete se tak totiž
nebezpečnému protiútoku, který by vás jinak mohl ošklivě
zranit.
Nikdy se nenechejte vtáhnout do řeže, které se účastní větší počet (více než dvě) bytostí, které jsou silnější než vy. Kdyby se k něčemu takovému schylovalo, doporučuji dát se na rychlý ústup. Nemusíte se ale obávat o své zářezy na pažbu, neboť bytosti, před kterými jste utekli, za vámi půjdou. Vy se s nimi budete ovšem moci vypořádat ve stylu jeden na jednoho, což je myslím daleko příjemnější.
Existují nestvůry, které se vám slepě neženou k tělu, ale útočí na vás zdálky. Typickým příkladem je kouzelník, imp a mnozí další. Hlavně válečníkovi otravují tito tvorové život. Doporučuji za nimi buď doběhnout a zabít je rychlým sekem nebo za nimi doběhnout ještě rychleji a zneškodnit je najisto pomocí vaší první dovednosti (nezapomeňte však na správný směr). Co se vyvolávačů a kouzelníků týče, ti proti takovýmto tvorům mají v zásobě kouzla, luky, zvířecí kamarády a chodící miny.
Pokud jste na útěku před nějakou větší tlupou nepřátel a procházíte zrovna místností s nábytkem, chyťte se své příležitosti. Jako slušný hráč ze sebou zavřete dveře a přisuňte k nim nějaký stůl, židli, prostě něco na ten způsob. Když to vaše pronásledovatele nezastaví úplně, tak je to minimálně pozdrží, čímž získáte čas na zotavení.
Smrt kouzelníka je pro válečníka zajímavou zkouškou. Bezpochyby je nejlepší správně použít pro útok první dovednost, důležité je však správné zaměření cíle. Co může ještě celkem pomoci je dovednost pátá, přitahovací harpuna, a druhá schopnost, řev způsobující ztrátu koncentrace. Velice výhodné je vehnat kouzelníka do rohu. K jeho kratochvílím totiž sice patří časté přemisťování, z rohu místnosti však jen tak nikam neuteče.
Kouzla
Velice důležitá činnost, kterou by
si měl každý kouzelník (vyvolávač) nacvičit, je neustálé
doplňování many a zdraví. Po celém herním světě je rozmístěno
mnoho kamenů i jiných věcí, ze kterých je možno magickou
energii dobírat. Každý z nich má však svoji omezenou
kapacitu, na kterou se průběžně dobíjí. Jakmile k němu přiběhnete,
sešlete uzdravující zaklínadlo, abyste tak snadno
transformovali manu na zdraví. Poté si opět doplňte magické
zásoby na maximum, případně před odchodem sešlete ještě
další užitečná obranná kouzla. Jestliže jste zásobárnu
energie vyčerpali až na dno, chvíli potrvá, než se zase
doplní. Rozhodně do ní však mana proudí rychleji, než jaká
je přirozená obnova ve vás.
Jako vyvolávač dbejte a starejte se o tvory, které jste si ochočili. Nezapomínejte na to, že jim můžete také celkem inteligentně rozkazovat. Nikdy svým ochočeným mazlíčkům neutíkejte někam daleko, neboť byste mohli také přijít o jejich náklonnost. Mějte na paměti, že další pařáty do boje se vždycky hodí. Pokud jste si tedy nikoho neochočili, učiňte tak.
Sesílat kouzla je možné také za běhu, což se velice hodí pro útočná zaklínadla, kterými si kryjete záda a jež se sama zaměřují. Jestliže se vám kouzlo ve spěchu seslat nedaří, zkuste se nejprve zastavit a zkusit to v klidu. Pak by tento postup měl již fungovat normálně.
Neocenitelným pomocníkem zaklínačovy obrany je silové pole. Když se dostanete k mana kameni, nezapomeňte ho na sebe seslat, protože se jedná o opravdu efektivní vzdor vůči útokům. Pozor však, jeho omezení spočívá v počtu obdržených zásahů. Jakmile dosáhne kritické hranice, zmizí a vy budete zase odkázáni jen na svoji třídu zbroje.
Velice zajímavá je tvorba pastí a jejich následná zabudování do chodících min, zvláštních to tvorů. Jako vyvolávač této možnosti dle potřeby využívejte. Do pastí můžete zařadit až tři kouzla. Velice vypečené je tedy kombinovat kouzla omezující pohyb (Stun) se zaklínadly brutální plošné účinnosti (Toxic Cloud). Nových rozměrů nabývá tvorba pastí ve hře více hráčů, kde je opravdovým kořením.
Finále
Závěrečný souboj s čarodějkou
Hecubah bude pro mnohé možná tvrdším oříškem k
rozlousknutí. Sotva se vám podaří dokončit bájnou Staff of
Oblivion, nahromadí se do vaší blízkosti větší něž malé
množství nestvůr. Zkušení bijci je asi zabijí všechny,
ostatní se však mohou rozběhnout přímo za kouzelnicí do jejího
sídla. Nemusíte se přitom obávat, že by se tam za vámi ten
dav všemožné havěti nějak dostal.
Před popisem vlastního boje by asi nebylo na škodu říci si o skvělé možnosti vámi vyrobené magické hole. Jak začít? Snad tím, že se vskutku jedná o nejmocnější zbraň ve hře a že vám jako klíčový předmět nemůže být žádným kouzelnickým trikem vytržena z ruky. Její speciální schopností po poslední úpravě je sesílání kouzla Lightning, přičemž kapacita hole je 250 mana. Dobíjení probíhá stejným způsobem jako doplňování magické energie mága - stačí se projít okolo nějakého manového zdroje (modrý kámen).
Dáma v černém si na vás zavolá mnoho svých plamenných společníků. Doporučuji vypořádat se nejprve se tvory ve středu arény, neboť by vám mohli lehce ztrpčovat život. Pomocí přemisťovačů veprostřed se můžete dostat do vnějšího kruhu. Zde se v každém z rohů nachází mimo cesty zpět také léčící lektvar. Speciální vlastností onoho lektvaru je, že se při každém přemístění tam a zpět obnovuje. Jak jistě tušíte, jedná se tím pádem o zdroj kvalitního uzdravování.
Poslat vašeho úhlavního nepřítele do věčných lovišť se vám povede jen s dostatečnou razancí a trpělivostí. Využívejte bez ustání magického efektu zakletého v holi, kterou si průběžně doplňujte z mana kamenů ve středu arény. Myslete přitom však také i na sebe a svůj nebohý život. Varuji vás předem, že čarodějce Hecubah budete muset ubrat celkem 600 zdraví, což není zrovna málo. Navíc je zde skutečnost, že pokud ji nezabijete dříve, než se přemístí mimo střed, vrátí se zpátky s nově nabitými silami. Proto je velice důležitý rychlý a smrtící útok pomocí Staff of Oblivion