ZAVEDENÍ NÁSOBENÍ

       

      Porovnaní knih J. Divíšek a kol.: Svět čísel a tvarů pro 2. třídu ZŠ. Prometheus, Praha 1998 (dále již jen kniha 1) a knihy Kárová, V.: Matematika pro 2. třídu ZŠ. Scienta, Praha 1997 (dále již jen jako kniha 2).

Kniha 1

° V knize 1 se operace násobení zavádí jako sčítání několika stejných sčítanců.

-         žáci určují počet objektů nejprve počítají po jedné, pak sčítáním stejných sčítanců (2+2+2=6), pak teprve násobením (3x2).

-   posléze násobení znázorňují v hromádkách, ve čtvercové síti a také na                                            číselné ose.

-         V této fázi se děti seznámí s jednou nejzákladnějších vlastností násobení.Naučí se komutativnosti násobení.( příklad z učebnice viz. Příloha č.1). Nutné neustále procvičovat, že když zamění pořadí čísel, která násobí výsledek je stejný.  V pracovním sešitě se děti v tomto  procvičují takto:

Př.: na číselné ose:

 

 

  

 

 

      V rámečku:

 

  

 

 

 

° dále v knize 1  následuje násobení jednou

-         naučí se pravidlo: Číslo násobené jednou se nezmění. ( ukázka příkladu z knihy viz. příloha č.2) Na rozdíl od knihy 2, kde se o tomto pravidlu v této fázi vůbec nehovoří.

 

 

 

-         Dále děti opakují na různých příkladech.

Př.: Které číslo si myslím? Myslím si číslo, když ho vynásobím dostanu

trojku

 

 

° učivo pokračuje násobením nulou

-         naučí se pravidlo: Násobíme-li jaké koliv číslo nulou, výsledek je vždy nula. Opět v knize 2 se pravidlo děti prozatím neučí.

° nyní se učí násobení pomoci kartézského součinu.(příklad z učebnice je v příloze č. 3)

° následuje opět opakování celého násobení co se děti prozatím naučily. A to jak v učebnici tak i v pracovním sešitě.

 

 

Kniha 2

Divíšek  chce ve své učebnici docílit toho, aby děti pochopily ve kterých situacích se používá k řešení úlohy násobení a kdy dělení, osvojily se postup jak zjistit součin a podíl dvou čísel, nacvičily spoje násobení a dělení 2,3,4,…Oba početní výkony  se děti naučí samostatně. Divíšek se snaží vycházet z dětských přirozených zkušeností. Klade důraz na slovní úlohy. Postup v této knize je odlišný od předchozí. Aby děti měly možnost využít pro zapamatování spojů i vztahů mezi jednotlivými řadami násobků, probírá se v knize násobení 4 hned po násobení 2.

 

° Začátek zavedení násobení je stejný jako v knize 1.

-         děti mají pochopit, že opakované sčítání stejných sčítanců můžeme nahradit novou operací násobením.

 

Př.: Mám rozdat každému žákovi  prvních lavicích 3 sešity. Kolik jich budu potřebovat?                   Děti přicházejí na to že mohou počítat po jednom sešitu nebo po 3 nebo o 6 po lavicích nebo 3x6.

-         děti různá cvičení rozdělují do rámečků. Seznámí se tak s komutativností násobení.

 

Př.:

 

  

 

 

 

-         komutativnost se procvičuje na příkladech typu:

Př.: Kolik korun je  6 dvoukorun a kolik je 2 šest korun…Děti si mohou pomoci proužky.

Př.: Znázorni do proužků 4x2 a 2x4….

Př.: Kolik koláčů je v jednom plechu? Zapiš různým způsobem a zjisti výsledek.

 

 

 

  

° děti začínají řešit malé slovní úlohy, aby věděly kdy jaký početní výkon použít.

Př.: Anička má 4 talíře. Na každý chce položit 5 plátků salámu. Kolik plátků bude potřebovat? Vyber jak by jsi počítal.

5+5+5+5                                 4+5                                        4x5

°dále v knize 2 následuje zavedení dělení a pak násobky 2…

 

 

Knihy se rozcházejí ve své posloupnosti vyučovací látky.

Kniha 1 začíná zavedením násobení dále násobení jednou, pak násobení nulou, pokračuje zavedením dělení a posléze se zmiňuje o podílu a součinu, pak kapitola geometrie a pak násobení dvěma, třemi, geometrie, násobení čtyřmi, pěti atd.

Kniha 2 začíná zavedením násobení, násobky dvou, násobky čtyř, násobky tří, násobky pěti,opakování atd.

 

 

Výuku násobení můžeme zpestřit vtipnými cvičeními.

 

 

 Požitá literatura:

 

Brožová, J. a Poláková, M.: Matematika zábavně k opakování a procvičování pro 2. ročník. Blug, Praha 1998

 

Divíšek, J.: Svět čísel a tvarů. Prometheus, Praha 1998

 

Kárová.V.: Matematika pro 2. ročník ZŠ. Scienta, Praha 1997

 

Rosecká, Z.: Jak je lehká násobilka- omalovánkové početnice pro 2. a 3. třídu. Nová škola, Brno 1995

 

Sántayová, J.: Početník pro 2. ročník. Pansofia, Praha 1994

 

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *