ZAVEDENÍ NÁSOBENÍ
Porovnaní knih J. Divíšek a kol.: Svět čísel a tvarů pro 2. třídu ZŠ. Prometheus, Praha 1998 (dále již jen kniha 1) a knihy Kárová, V.: Matematika pro 2. třídu ZŠ. Scienta, Praha 1997 (dále již jen jako kniha 2).
Kniha 1
° V knize 1 se operace násobení zavádí jako sčítání několika stejných sčítanců.
- žáci určují počet objektů nejprve počítají po jedné, pak sčítáním stejných sčítanců (2+2+2=6), pak teprve násobením (3x2).
- posléze násobení znázorňují v hromádkách, ve čtvercové síti a také na číselné ose.
- V této fázi se děti seznámí s jednou nejzákladnějších vlastností násobení.Naučí se komutativnosti násobení.( příklad z učebnice viz. Příloha č.1). Nutné neustále procvičovat, že když zamění pořadí čísel, která násobí výsledek je stejný. V pracovním sešitě se děti v tomto procvičují takto:
Př.: na číselné ose:
V rámečku:
° dále v knize 1 následuje násobení jednou
- naučí se pravidlo: Číslo násobené jednou se nezmění. ( ukázka příkladu z knihy viz. příloha č.2) Na rozdíl od knihy 2, kde se o tomto pravidlu v této fázi vůbec nehovoří.
- Dále děti opakují na různých příkladech.
Př.: Které číslo si myslím? Myslím si číslo, když ho vynásobím dostanu
trojku
° učivo pokračuje násobením nulou
- naučí se pravidlo: Násobíme-li jaké koliv číslo nulou, výsledek je vždy nula. Opět v knize 2 se pravidlo děti prozatím neučí.
° nyní se učí násobení pomoci kartézského součinu.(příklad z učebnice je v příloze č. 3)
° následuje opět opakování celého násobení co se děti prozatím naučily. A to jak v učebnici tak i v pracovním sešitě.
Divíšek chce ve své učebnici docílit toho, aby děti pochopily ve kterých situacích se používá k řešení úlohy násobení a kdy dělení, osvojily se postup jak zjistit součin a podíl dvou čísel, nacvičily spoje násobení a dělení 2,3,4,…Oba početní výkony se děti naučí samostatně. Divíšek se snaží vycházet z dětských přirozených zkušeností. Klade důraz na slovní úlohy. Postup v této knize je odlišný od předchozí. Aby děti měly možnost využít pro zapamatování spojů i vztahů mezi jednotlivými řadami násobků, probírá se v knize násobení 4 hned po násobení 2.
° Začátek zavedení násobení je stejný jako v knize 1.
- děti mají pochopit, že opakované sčítání stejných sčítanců můžeme nahradit novou operací násobením.
Př.: Mám rozdat každému žákovi prvních lavicích 3 sešity. Kolik jich budu potřebovat? Děti přicházejí na to že mohou počítat po jednom sešitu nebo po 3 nebo o 6 po lavicích nebo 3x6.
- děti různá cvičení rozdělují do rámečků. Seznámí se tak s komutativností násobení.
Př.:
Př.: Kolik korun je 6 dvoukorun a kolik je 2 šest korun…Děti si mohou pomoci proužky.
Př.: Znázorni do proužků 4x2 a 2x4….
Př.: Kolik koláčů je v jednom plechu? Zapiš různým způsobem a zjisti výsledek.
° děti začínají řešit malé slovní úlohy, aby věděly kdy jaký početní výkon použít.
Př.: Anička má 4 talíře. Na každý chce položit 5 plátků salámu. Kolik plátků bude potřebovat? Vyber jak by jsi počítal.
5+5+5+5 4+5 4x5
°dále v knize 2 následuje zavedení dělení a pak násobky 2…
Knihy se rozcházejí ve své posloupnosti vyučovací látky.
Kniha 1 začíná zavedením násobení dále násobení jednou, pak násobení nulou, pokračuje zavedením dělení a posléze se zmiňuje o podílu a součinu, pak kapitola geometrie a pak násobení dvěma, třemi, geometrie, násobení čtyřmi, pěti atd.
Kniha 2 začíná zavedením násobení, násobky dvou, násobky čtyř, násobky tří, násobky pěti,opakování atd.
Výuku násobení můžeme zpestřit vtipnými cvičeními.
Požitá literatura:
Brožová, J. a Poláková, M.: Matematika zábavně k opakování a procvičování pro 2. ročník. Blug, Praha 1998
Divíšek, J.: Svět čísel a tvarů. Prometheus, Praha 1998
Kárová.V.: Matematika pro 2. ročník ZŠ. Scienta, Praha 1997
Rosecká, Z.: Jak je lehká násobilka- omalovánkové početnice pro 2. a 3. třídu. Nová škola, Brno 1995
Sántayová, J.: Početník pro 2. ročník. Pansofia, Praha 1994