Příloha č. 7 k výměru MF ČR č. 01/2000
I. Maximální jízdné železniční vnitrostátní osobní dopravy
Číslo pásma | Tarifní vzdálenost v km | Obyčejné jízdné v Kč | |
---|---|---|---|
2. vozová třída | |||
1 | 1 - 6 | 6,- | |
2 | 7 - 10 | 9,- | |
3 | 11 - 15 | 13,- | |
4 | 16 - 20 | 16,- | |
5 | 21 - 25 | 20,- | |
6 | 26 - 30 | 24,- | |
7 | 31 - 35 | 27,- | |
8 | 36 - 40 | 30,- | |
9 | 41 - 50 | 36,- | |
10 | 51 - 60 | 42,- | |
11 | 61 - 70 | 48,- | |
12 | 71 - 80 | 54,- | |
13 | 81 - 90 | 60,- | |
14 | 91 - 100 | 66,- | |
15 | 101 - 110 | 72,- | |
16 | 111 - 120 | 78,- | |
17 | 121 - 140 | 90,- | |
18 | 141 - 160 | 102,- | |
19 | 161 - 180 | 114,- | |
20 | 181 - 200 | 124,- | |
21 | 201 - 225 | 138,- | |
22 | 226 - 250 | 152,- | |
23 | 251 - 275 | 164,- | |
24 | 276 - 300 | 176,- | |
25 | 301 - 350 | 206,- | |
26 | 351 - 400 | 236,- | |
27 | 401 - 450 | 266,- | |
28 | 451 - 500 | 296,- | |
29 | 501 - 550 | 326,- | |
30 | 551 - 600 | 356,- | |
31 | 601 - 650 | 386,- | |
32 | 651 - 700 | 416,- | |
33 | 701 a více | 464,- |
II. Druhy jízdného
(l) Obyčejné jízdné - je cena bez komerčních slev za přepravu cestujících v 1. nebo 2. vozové třídě, kteří neuplatňuji nárok na zvláštní jízdné.
(2) Zvláštní jízdné ve výši maximálně 50 % obyčejného jízdného uvedeného v části I., je cena za přepravu
(3) Zvláštní jízdné ve výši maximálně 25 % obyčejného jízdného uvedeného v části I., je cena za přepravu
(4) Obyčejné jízdné v 1.vozové třídě smí být maximálně o 50% vyšší než obyčejné jízdné ve druhé vozové třídě.
III. Bezplatná přeprava
Bezplatně se přepravují:
v rozsahu a za podmínek stanovených v části IV. článku 3.
IV. Určené podmínky
Článek 1
Obecné podmínky
1. Maximální jízdné a určené podmínky platí pro dopravce provozující železniční veřejnou vnitrostátní pravidelnou osobní dopravu cestujících, včetně peážní přepravy. Bližší způsob a postup při uplatňování maximálního jízdného a určených podmínek stanoví dopravce ve svých tarifech.
2. Podmínky, za nichž se výkony veřejné vnitrostátní železniční pravidelné přepravy poskytují, upravuje vyhláška ministerstva dopravy č. 132/1964 Sb., o železničním přepravním řádu, ve znění vyhlášek č. 98/1966 Sb., č. 4/l976 Sb., č. 152/ 1983 Sb., č. 74/ 1985 Sb. a č. 357/ 1990 Sb. (dále jen "ŽPŘ").
3. Maximální jízdné je stanoveno v závislosti na tarifní vzdálenosti vyplývající z jízdního řádu, na příslušné vozové třídě a na druhu jízdného.
4. Ve vlacích kategorie IC, EC a SC se uplatňuje k jízdnému zvláštní příplatek vyhlášený dopravcem. Při zpoždění vlaku o 60 a více minut má cestující nárok na vrácení příplatku.
Článek 2
Jízdenky
l. Jednoduchá jízdenka v době své platnosti opravňuje k jedné jízdě po uvedené trati. Není-li na jízdence uveden směr jízdy, platí směrem nejkratším v zaplacené vozové třídě.
2. Zpáteční jízdenka v době své platnosti opravňuje držitele k jedné cestě směrem "TAM" a k jedné cestě směrem "ZPĚT" po stejné přepravní cestě, ve stejné vozové třídě, stejným druhem vlaku. Není-li na jízdence uveden směr, platí směrem nejkratším.
3. Jízdenka jednoduchá, vydaná na tarifní vzdálenost do 50 km včetně, platí do 6.00 hodin dne následujícího po dni vyznačeném na jízdence, který je prvním dnem platnosti.
4. Jízdenka jednoduchá, vydaná na tarifní vzdálenost nad 50 km, platí do 24.00 hodin dne následujícího po dni vyznačeném na jízdence, který je prvním dnem platnosti.
5. Jízdenka platí pouze, je-li jízda nastoupena v den vyznačený jako první den platnosti jízdenky a ukončena nejpozději vlakem, který podle jízdního řádu dojede do cílové stanice před koncem platnosti jízdenky nebo před koncem platnosti průkazu, k němuž byla jízdenka za zvláštní jízdné vydána.
6. Doba platnosti zpáteční jízdenky je shodná s
dobou platnosti jízdenky jednoduché.
67. Jízdenka platná pro tarifní
vzdálenost do 100 km včetně pro každý směr jízdy
neumožňuje přerušit .jízdu. Při jízdě na tarifní
vzdálenost nad 100 km je možno po ujetí této vzdálenosti
přerušit jízdu.
Doba platnosti jízdenky se přerušením jízdy neprodlužuje.
8. Jízdné se určí za skutečnou
přepravní cestu na tratích, na nichž se jízda koná.
8 9. Nekoná-li se jízda souvisle,
např. na části přepravní cesty použije cestující jiný
dopravní prostředek, určí se celkové jízdné jako součet
jízdného za jednotlivé úseky tratí.
9 10. Projíždí-li cestující
některý úsek trati dvakrát, určí se jízdné zvlášť za
úsek z nástupní stanice do stanice, z níž projíždí
podruhé stejnou trať, a zvlášť za úsek z této stanice do
stanice cílové. Celkové jízdné se určí jako součet
jízdného za oba úseky. Projíždí-li vlaky některým
traťovým úsekem dvakrát z provozních důvodů na straně
dopravce, započte se tato vzdálenost pouze jednou.
Je-li jízda konána po více úsecích (tratích) obsluhovaných různými dopravci, stanoví se celkové jízdné (z nástupní do cílové stanice) součtem jízdného za jednotlivé úseky (lomená jízdné) příslušných dopravců. Tarifní kilometrová vzdálenost jednotlivých úseků (tratí) příslušných dopravců se uvede na jízdence.
10 1. Výše sdruženého jízdného,
kdy cestující použije na části trati 1. vozovou třídu a na
části trati 2. vozovou třídu, se určí tak, že k ceně
jízdného pro 2. vozovou třídu za celou trať se připočte
rozdíl mezi jízdným za l. vozovou třídu a za 2. vozovou
třídu pro úsek trati, ve kterém cestující použije 1.
vozovou třídu.
11 2. Výše sdruženého jízdného,
kdy cestující použije v několika nesouvislých úsecích
trati l. vozovou třídu a v několika úsecích trati 2. vozovou
třídu, se určí tak, že k ceně jízdného pro 2. vozovou
třídu za celou trať se připočte rozdíl mezi jízdným za l.
vozovou třídu a za 2. vozovou třídu pro součet vzdáleností
všech úseků tratí, ve kterých cestující použije l.
vozovou třídu.
12 3. Přestoupí-li cestující do
vyšší vozové třídy, zvyšuje se jízdné o rozdíl mezi
jízdným obou vozových tříd za trať projetou ve vyšší
vozové třídě.
13 4. Cestuje-li cestující do téže
cílové stanice nebo do stanice v témže místě bud' zcela
nebo zčásti po jiné delší trati, než pro kterou jízdenka
platí, zvyšuje se jízdné o rozdíl mezi cenou této jízdenky
a jízdným za skutečně projetou trať z nástupní do cílové
stanice v příslušné vozové třídě a druhu vlaku.
14 5. Výše zpátečního jízdného
se určí jako maximálně dvojnásobek jednoduchého
(obyčejného) jízdného.
Článek 3
Rozsah a podmínky uplatňování zvláštního jízdného
1. Zvláštní jízdné se uplatňuje v dále stanoveném rozsahu a za stanovených podmínek. Způsob prokazování splnění těchto podmínek a způsob jejich kontroly stanoví dopravce.
2. Při jízdě do a ze zahraničí nebo na trati jiného dopravce přiznává se nárok na zvláštní jízdné do a z pohraničního bodu nebo styčného bodu jednotlivých dopravců.
3. Nárok na zvláštní jízdné lze uplatnit pouze pro jízdy ve 2. vozové třídě.
4. Nelze sdružovat několik různých druhů zvláštního jízdného pro dosaženi vyššího zvýhodnění, kromě případů podle ustanovení bodu 3.2.2.
5. Uživatel zvláštního jízdného, který nastoupí do vlaku ve stanici s obsazenou výdejnou jízdenek bez platné jízdenky, zaplatí v závislosti na věku buď obyčejné jízdné podle ceníku nebo zvláštní jízdné. V případě uzavřené výdejny jízdenek dopravce zvláštní jízdné přizná.
6. Uživatel zvláštního jízdného, který zaplatil zvláštní jízdné a nemůže svůj nárok prokázat, zaplatí obyčejné jízdné snížené o zvláštní jízdně.
3.l. Přeprava děti
l. Děti od 6 do 15 let (t.j. do dne, který předchází dni 15. narozenin) platí zvláštní jízdné maximálně ve výši 50 % z obyčejného jízdného. Děti ve věku od 10 do l5 let prokazují svůj věk (nárok na slevu) na vyžádání dopravce průkazem, který vystaví dopravce. Průkazy se mezi dopravci navzájem uznávají. Věk dítěte je možno prokázat i platným cestovním pasem.
2. Cestující s platnou jízdenkou má nárok s sebou přepravit bezplatně dvě děti do 6. roku (tj. do dne, který předchází dni 6. narozenin), pokud pro ně požaduje pouze jedno místo k sezení. Žádá-li cestující samostatné místo pro druhé dítě, platí pro ně i pro každé další dítě do 6. roku zvláštní jízdné ve výši maximálně 50% obyčejného jízdného.
3.2 Zvláštní jízdné pro osoby těžce postižené (držitele průkazek ZTP nebo ZTP/P) a přeprava jejich průvodců
l. Osoby těžce postižené na zdraví, kterým byly v ČR poskytnuty výhody podle zvláštních předpisů a jsou držiteli průkazu ZTP nebo ZTP/P, mají nárok na přepravu ,ve 2. vozové třídě osobních vlaků za zvláštní jízdné ve výši maximálně 25 % obyčejného jízdného.
2. Držitel průkazu ZTP/P má kromě nároku na zvláštní jízdné podle bodu 3.2.1. ještě nárok na:
Průvodcem nevidomého může být i vodící pes. Bezplatná. přeprava průvodce nebo vodícího psa nevidomých se poskytuje i tehdy, uplatňuje-li držitel průkazu ZTP/P jiné jízdné;
Osoba uplatňující nárok na bezplatnou přepravu jako průvodce držitele průkazu opravňujícího k výhodám III. stupně(ZTP/P) nemůže současně uplatňovat nárok na bezplatnou přepravu osoby, jejímž je průvodcem.
3. Při použití l. vozové třídy se uplatňuje pro držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P obyčejné jízdné 1. vozové třídy. Průvodce držitele průkazu ZTP/P platí rozdíl mezi obyčejným jízdným i. a 2. vozové třídy. Vodící pes nevidomých se přepravuje bezplatně u 1. vozové třídě.
1. Pro rodiče nebo soudem stanovené opatrovníky (dále jen
"rodiče") při jízdách k návštěvám dětí
tělesně, mentálně nebo smyslově postižených nebo chronicky
nemocných, trvale nebo¸dlouhodobě (déle než 3 měsíce)
umístěných ve zdravotnických, školských, sociálních
zařízeních, ústavech (dále jen "ústav") platí ve
2. vozové třídě zvláštní jízdné ve výši 50 %
obyčejného jízdného s tím, že zakoupená jízdenka platí
současně i pro cestu zpět, pokud ústav potvrdí
uskutečněnou návštěvu je uskutečnění
návštěvy potvrzeno na průkazu datem návštěvy, podpisem a
razítkem ústavu. Zpáteční jízda musí být nastoupena
nejpozději v následující den po uskutečněné návštěvě.
2. Je-li navštěvované dítě držitelem průkazu
ZTP/P a tato skutečnost je v průkazu rodiče potvrzena, platí
rodiče pro jednotlivé jízdy zvláštní jízdné maximálně
ve výši 25 % obyčejného jízdného.
2. Pro jednotlivé jízdy je poskytováno ve 2. vozové třídě zvláštní jízdné ve výši maximálně 25 % obyčejného jízdného. Při jízdě z ústavu se poskytuje zvláštní jízdné za podmínky, že je uskutečnění návštěvy potvrzeno na průkazu datem návštěvy, podpisem a razítkem ústavu. Zpáteční jízda musí být nastoupena nejpozději v následující den po uskutečněné návštěvě.
3. Zvláštní jízdné platí pro jízdu ze stanice nejbližší místu trvalého bydliště rodiče do stanice nejbližší místu ústavu a zpět do původní nástupní stanice směrem nejkratším nebo časově nejvýhodnějším.
4. Nárok na zvláštní jízdné platí pro rodiče i tehdy, jede-li s nimi dítě, k jehož návštěvě je zvláštní jízdné uplatněno.
5. Přerušení jízdy je povoleno pouze při společné jízdě s dítětem, vyžaduje-1i to jeho zdravotní stav.
3.4. Zvláštní jízdné pro důchodce
1. Osoby s trvalým bydlištěm na území ČR pobírající důchod
na základě důchodového výměru a ženy od dosaženého věku 57 let, které nepobírají žádný důchod a nemají trvalý pracovní poměr,
mají nárok na zvláštní jízdné ve 2. vozové třídě osobních vlaků ve výši maximálně 50 % obyčejného jízdného.
2. Dopravce stanoví lhůtu, po které invalidní důchodce prokáže znovu svůj nárok na zvláštní jízdné.. Maximální cena prolongační známky je 20,- Kč.
3.5. Přeprava důchodců - účastníků odboje
I. Důchodci, kteří jsou držiteli platného průkazu vydaného
mají nárok na bezplatnou přepravu ve 2. vozové třídě. Při použiti vlaků kategorie IC, EC a SC se uplatňuje zvláštní příplatek podle článku 1.4.
2. Nárok na bezplatnou přepravu nevzniká při jízdách do a ze zaměstnáni nebo při služebních cestách.
3. Při použití 1. vozové třídy se uplatňuje obyčejné jízdné l. vozové třídy.
3.6. Přeprava představitelů státní moci a některých státních orgánu a soudců
1. Představitelé státní moci a některých státních orgánů a soudci, o nichž tak stanoví zvláštní předpis, mají nárok na bezplatnou přepravu2 v obou vozových třídách všech vlaků osobní přepravy.
VYSVĚTLIVKY:
POJMY:
Dopravce - fyzická nebo právnická osoba, která provádí přepravu osob a věcí pro cizí potřebu
Peážní přeprava - vnitrostátní přeprava, u které část přepravní cesty vede přes území sousedního státu
Pohraniční bod - tarifní bod na rozhraní dvou železničních správ, ležící na státní hranici
Přerušení jízdy - vystoupení cestujícího z vlaku ve stanici na cestě a pokračování v jízdě v době platnosti ,jízdenky
Styčný bod - tarifní bod na rozhraní dvou tratí, obsluhovaných různými dopravci
Stanice - místo s výpravním oprávněním pro osobní přepravu
Tarifní vzdálenost - vzdálenost rozhodná pro určení jízdného nebo dovozného, t.j. vzdálenost vypočtená příslušnou tratí podle kilometrických údajů v jízdním řádu Českých drah
ZKRATKY:
EC - EuroCity (vlak vyšší kvality, zařazený do mezinárodní sítě, složený z vozů 1 a 2. vozové třídy, se skupinovým řazením vozů)
IC - InterCity (vlak vyšší kvality, složený z vozů 1. a 2. vozové třídy, se skupinovým řazením .vozů)
SC - SuperCity (vlak vyšší kvality s výrazně zkrácenou jízdní dobou, složený z vozů pouze 1. vozové třídy, s možností telefonního spojení a nabídkou dalších služeb)
ZTP - průkaz pro osobu zvlášť těžce postiženou na zdraví
ZTP/P - průkaz pro osobu zvlášť těžce postiženou na zdraví, jejíž stav vyžaduje doprovod
ŽPŘ - Železniční přepravní řád
1 Vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí ČR č. l82/1991 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
2 Zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců, ve zněni zákona č.138/1996 Sb. a zákona č. 287/1997 Sb.