Vltava, říční kilometr (174,60) nový 70,200
Podle vlastních záznamů sestavil Ladislav Ryšánek.
1382 |
zmínka v kronikách o rybáři a přívozníkovi v jedné osobě |
1407 |
na malé řece vedle vranského ostrova, na pravém břehu Vltavy byl postaven mlýn s pilou |
1836 |
mlýn koupil na základě smlouvy Gottlieb Haase, tiskař z Prahy |
1837 |
mlýn byl přestavěn na papírnu, dům mlýna byl přestavěn na byty a kanceláře majitelů, čtyř bratří Haaseových, byly přistavěny provozní budovy a papírna se začala rozrůstat |
1865 |
uskutečněna první jízda párníkem z Prahy proti proudu Vltavy. Jízda u Vraného skončila nechvalně, protože párníku došlo uhlí. Vzápětí, po doplnění paliva z místní papírny, najelo plavidlo na skálu, téměř se potopilo a pasažéři byli zpět ku Praze převezeni povozy |
1890 |
v září (1.9. AŽ 5.9.) po velkých deštích velká voda, považovaná za stoletou. Prý byla jako v roce 1784 |
1891 |
velká vedra, až 43 stupně Celsia, 20.8.1891 dokonce 47,5 stupně. |
1896 |
v květnu opět velká voda, asi o 1,5 metru níže než v roce 1890. Na Zbraslavi vysvěcen nový ocelový most. V říjnu proražen tunel u Jarova pro nově budovanou železnici |
1907 |
byla zřízena nová okresní silnice mezi Vraným a Zvolí. Do té doby se jezdilo úvozovou cestou Zídkami lesem směrem k Homoli |
1909 |
stávající prámový a loďkový přívoz z majetku papírny byl smluvně a zdarma za daných podmínek převeden obci Vrané nad Vltavou |
1912 |
ocelové konstrukce pro vodicí hlavní lano byly rekonstruovány. Před tím byly konstrukce rovněž kovové |
1929 |
byl postaven přívoznický domek u silnice na rohu oplocení papírny proti restauraci, v roce 1931 byl kolaudován. V noci 3.2. bylo minus 30 stupňů celsia. O rok později bylo započato se stavbou zdymadla |
Poznámka:
Lze předpokládat, že již při provozu mlýna bylo zapotřebí vozit obilí, namletá mouka, ale i surové a nařezané dříví jakož stroje a náhradní součástky na druhou stranu řeky, kde se nacházely obce Radotín, Zbraslav, Praha aj. a neexistovala cesta mezi Vraným a dolními obcemi na pravém břehu. Nutno brát zřetel i k tomu, že v té době nebyl žádný most na Vltavě, neexistovala železnice a cesta ke Zvoli vedla jen polní přes Homoli kolem kostela. Proto je existence přívozu zcela reálná, protože Vltava kolem Vraného je pro brod dost hluboká.
V roce 1936 na navážce byla podél Vltavy zřízena cesta z Davle na Zbraslav.
Až do roku 1939 byl v provozu prám s nosností 6 tun a loďka pro přepravu osob. Obé byly ze dřeva.
Po roce 1939 tehdejší přívozník pan Jaroslav Císař na svoje náklady nechal postavit prám o nosnosti 16 tun a nahradil jím starý prám o nosnosti 6 tun.
Od převzetí přívozu obcí byl přívoz pronajímán přívozníkovi za roční úplatu 6 000 korun, náklady na obnovu do roku 1939 nesla obec.
Po velké a tuhé zimě (mrazy až 30 st.) v březnu 1940 bylo rychlé tání, velká voda, ledy až 1,5 metru silné zatarasily Vltavě cestu a způsobily povodeň. Byla zatopena celá spodní část Vraného. Na Jarově bylo odplaveno nebo zničeno na 75 chat
V roce 1948 náklady na opravu prámu ve výši 63 000 Kč nesl přívozník pan Ejem, jízdné v té době bylo za osobu 1,- a za povoz 5,- Kč.
V roce 1950 protékalo Vltavou jen 10 kubických metrů vody za vteřinu
V roce 1951 byl uzavřen přívoz ve Skochovicích.
V roce 1954 byl průtok vody 10. ledna jen 11 kubíků, po lijácích v létě nastala povodeň, která velmi ohrozila dostavovanou slapskou přehradu.
V roce 1957 bylo vyměněno staré lano o průměru 26 mm za nové, průměru 31,5 mm.
V únoru 1958 byl postaven nový prám o nosnosti 12,8 tuny pro 160 osob. Jen vodorovná tyč pro regulaci lanka pro řízení plavby vážila 313 kg.
V letech 1962 až 1970 byl přívoz ve správě Okresní správy silnic Praha – západ. Bylo zrušeno jízdné (převáželo se zdarma) a to až do roku 1991.
Při špatné manipulaci s prámem při velké vodě v roce 1965 a po nárazu praskl jeden z trámů v prámu. Plavidlo bylo vytaženo na břeh, prohlédnuto a rozhodnuto o opravě. Oprava byla odhadnuta asi na 1 000 až 1 500 korun.
V roce 1965 byla pořízena nová loď pro přepravu osob. Byla ocelová, s bezpečnostními plováky a se sedačkami s opěrátky. Nosnost 12 osob.
V roce 1966
bylo plánováno vojenské spojenecké
cvičení armád Varšavské smlouvy, byl zbudován
vojenský brod u Zbraslavi a u nás v místě
přívozu byl stavěn náhradní brod z betonových
panelů. Při neopatrné manipulaci vojenským pásovým
vyprošťovacím tankem byl
prám na břehu neopravitelně zničen. Sice se převáželo
zdarma, ale nákladní přeprava přívozem,
zásahem vojska, byla znemožněna a zrušena.
Od
roku 1962 byla vranskými občany v rámci akce
„Z“ započata výstavba pravobřežní komunikace
Vrané – Jarov – Zbraslav. Dílo bylo zakončeno
slavnostním otevřením silnice v roce 1969.
V roce
1970 byl přívoz převeden zpět pod MNV Vrané a
z okresu ročně dotován částkou 40 000 Kč.
V roce
1972 byl postaven pro přívozníky nový
domeček, o něco blíže k řece. Starý domek byl
v té době již značně zdevastovaný a byl v roce
1981 odstraněn.
V 1977
v srpnu byla opět velká voda, průtok byl 1 160 kubíků.
Dost na to, aby voda přetékala přes silnici u přívozu
do zvolského potoka.
V roce
1981 byl odstraněn starý přívoznický domek
č.p. 123.
V září
1987 byl přívoz zastaven, dosavadní přívozník
se vzdal ze zdravotních důvodů své funkce. Přívoz
byl asi jeden měsíc mimo provoz, v říjnu bylo
převážení obnoveno.
V roce
1988 bylo dáno do provozu zdymadlo v Modřanech. U
našeho přívozu se automaticky zdvihla hladina asi až o 1
metr. Proudění Vltavy se zpomalilo a na loď musela být
nasazena vesla. Do té doby postačilo jen bidlo s háčkem.
Pro
silné opotřebení a korozi staré lodě byla
v roce 1990 podle dokumentace Státní
plavební správy postavena pracovníky jezů ve
Vraném nová ocelová loď, která byla
uvedena do provozu v lednu 1991. Stará loď byla
prodána soukromé osobě z Jarova.
V květnu
1991 bylo nataženo nové pozinkované ocelové
lano 31,5 mm, staré bylo již velmi opotřebované. Pro
údržbu lana byl v roce 2002 zhotoveno inspekční
závěsné zařízení
.
V listopadu
1999 započato s demontáží vojenského
brodu na přívozu. Dokončeno v září roku
2000. V téže době zcela zastaven provoz papírny,
lidé propuštěni. Provoz kotelny zastaven v dubnu 2001,
bytovky papírny bez tepla.
V říjnu
2001 pro nutné prohlídky stavby vranského
zdymadla zcela zastavena voda v řece, průtok nula. U přívozu
bylo jen 80 cm vody.
V srpnu
2002 velká voda, považovaná za pětisetletou.
Oproti vodě v roce 1890 bylo ještě o 1,69 metrů vody více,
průtok kolem 4 000 kubických metrů za vteřinu. Normální
letní průtok je kolem 40 – 50 kubíků.
V prosinci
2003 byl rekonstruován přívoznický domek
(nová střecha, vybudování skladu a zřízení
záchodu s umývadlem, nátěry).
V létě
2005 bylo zrekonstruováno schodiště na strnadské
straně, jehož stupačky byly značně zdevastované.
Zhotovena nová vesla a podlážky do lodi, nová
„koule“ na loď (označuje podle plavebního řádu
upoutaný přívoznický prám). Po zavedení
pěti autobusových linek pražské integrované
dopravy stoupl počet přepravených osob přívozem (v
prvním pololetí měsíčně kolem 3,5 tisíce
pasažérů). U přívozu instalováno nové
zastřešené sedátko a informační tabule pro
cyklisty. Nepodařilo se prosadit u orgánů dopravy přerušení
svodidel na štěchovické silnici pro snadný přístup
na pomocnou cestičku při zvýšené hladině vody. Na
jaře se asi týden pro velkou vodu nepřeváželo.
Koncem
března a v dubnu 2006 po deštích a při prudkém
tání sněhu na celém území Čech,
kterého v ten rok napadlo skutečně mnoho, začaly
stoupat hladiny všech řek. Vltava stoupala rychle, maximální
hladina byla u vranského přívozu od 2.4. do 4.4. a
dosahovala nadmořské výšky 195,12 m n.m. při průtoku
1200 m3/sec. Voda naplavila ohromné množství
bahna.
Z vlastních záznamů sestavil Ladislav Ryšánek, 2006