Jörg Haider, hrdina malých vlastí
Politický smysl fenoménu Haider je pohřben pod lavinou "austrofobických" ideologických a morálních stereotypů. Režisér Costa Gavras v LN 26. 2. například vyzývá Hollywood k bojkotu Rakouska a píše: (protipřistěhovalecké postoje Haidera, JeanMarie Le Pena) "...obstarávají základ, z něhož vyrůstají myšlenky amerického historika Francise Fukuyamy, německého spisovatele Petera Sloterdijka nebo dalších `nových myslitelů', kteří sní o vstupu do světa, kde, jak říká Sloterdijk, `...začnou nové dějiny, které povýší to, co je lidské, do světa osídleného nepochybně nadlidmi a podlidmi'." Tento teroristický způsob čtení filozofických děl zná moje generace dobře z padesátých let. Straničtí koryfejové svým pronikavým pohledem třeba hravě odhalovali jako pravý základ Sartrovy filozofie svobody fašismus a zájmy zbrojařského průmyslu. Americký filozof Fukuyama se proslavil začátkem devadesátých let svou teorií konce dějin, podle níž zlomový rok 1989 znamená, že žádná politická vize a žádné politické hnutí se už nepojímá jako alternativa k liberálnědemokratickému statu quo, ale chce prosazovat své cíle v jeho rámci. Později pak Fukuyama vydal řadu knih, z nichž světový význam získala Trust. Navrhuje v ní pojmout důvěru mezi lidmi jako sociální kapitál, který zrychluje tvorbu kapitálu ekonomického, protože nemusíme utrácet například za pancéřové dveře nebo za udržování speciálních policejních jednotek.