Dne 10.3.1953 se v dopoledních hodinách blízko česko-německé státní hranice střetly dva československé S-102 (licenční MiG-15) se dvěma americkými stroji typu F-84 Thunderjet. V nastalém vzdušném boji byl jeden z amerických letounů sestřelen, druhý unikl bez poškození. Oba ćs.letouny neutrpěly žádné škody. Sestřelený americký letoun pilotoval 1.st/Lt Warren G.A.Brown od 53.Fighter Bomber Squadron, 36. Fighter Bomber Group ze základny Fürstenfeldbruck v Německu. Československým pilotem, který si připsal tento ojedinělý sestřel v historii „Studené války“ byl por. Jaroslav Šrámek pilotující S-102 s kódovým označením NO-37 od 2.letky 5.leteckého pluku z letiště v Plzni-Líních. Jeho číslem byl por. Milan Forst.
Detailní popis události, tak jak byl popsán v hlášení velitele 3.letecké divize plk.Štangla: Dvojice pilotů por.Jaroslav Šrámek a por.Milan Forst 2.letky 5.leteckého pluku z letiště v Plzni-Líních prováděla 10.března 1953 od 10.45 nácviky typových ztečí. Při třetím letu ve směru Přeštice-Holýšov nad Merklínem spatřil v 10.59 vedoucí dvojice dva letouny, blížící se zleva s přenížením cca 1000 metrů, vzdálené zhruba 5 km. Po přiblížení je por.Šrámek identifikoval jako americké stíhačky F-84 Thunderjet, ohlásil situaci řídícímu létání, jímž byl ten den velitel pluku mjr. Grznár, nařídil číslu ukončení cvičné činnosti a zaujetí bojové sestavy. Mezitím je zřejmě narušitelé zaregistrovali a přes nevzhodnou pozici na menší výšce okamžitě zahájili bojový obranný manévr – vedoucí ostrou zatáčkou doleva, vedený doprava. Por.Šrámek, kryt por.Forstem, následoval vedoucího narušitele a v první zatáčce obdržel rozkaz k útoku a varovné palbě. Použití varovných světlic v souladu s předpisy již bylo vyloučeno. Narušitelé zahájily boj, a snažit se pronásledovaného předletět a střílet světlice již nebylo proveditelné, ani nemělo smysl, nakonec mohlo znamenat i riziko pro pronásledovatele. Varovná dávka vypálená ve druhé zatáčce, zasáhla palivovou nádrž na pravém křídle Thunderjetu, z níž začalo unikat palivo. Narušitel reagoval snahou o únik maximální rychlostí do zahraničí přímo k jihu, ale proti rychlejším „stodvojkám“ neměl mnoho šancí. V 11.04 na výšce 2000 m v rychlosti 950 km/h pálí por.Šrámek ze vzdálenosti 200-300m druhou dávku. Ta zasáhla trup Thunderjetu. Z jeho horní části za kabinou se vyvalil dým a vzápětí i plameny. Hořící letoun pokračoval v klesavém letu směrem k hranici, která již byla blízko. Proto por.Šrámek ukončil střelbu, provedl stoupavou zatáčku doleva a ohlásil ukončení úkolu. Zároveň se druhý F-84 náhle přehnal nad letounem por.Forsta, který okamžitě zahájil pronásledování, ale brzy cíl ztratil v mracích. V 11.06 po obnovení sestavy dvojice oba pokračovali v kurzu 320* k návratu na základnu. Během boje ztratili orientaci, a tak po trojím zaměření mezi 11.11 a 11.14 nasadili kurz 062* a v 11.20 přistáli v Líních.
Rozbory události: V podstatě až do dnešních dnů se vedou pře o to, zda k sestřelení amerického letounu došlo ještě nad naším územím, či již v německém vzdušném prostoru. Ing. Miroslav Irra z VLHS České Budějovice ve své studii zveřejněné v časopise L+K v roce 1999 došel na základě dostupných informací k přesvědčení, že první fáze boje v horizontálním kroužení proběhla nad naším územím, druhá „smrtící “dávka byla ale vypálena pravděpodobně již za naší státní hranicí cca 12 km na německé straně v Bavorsku.
Více o boji por. Šrámka naleznete v L+K 23+24/1999.
Prodejní informace:
Tisková edice:
formát 90x60 cm, materiál papír 300gm2 matná křída
- série OPEN (zcela bez podpisů) . . . 150 Kč - limitovaná série AUTOR ... 300 ks (signováno autorem) . . . cena 400 Kč - REMARQUE (20ks, doprovodná kresba, číslováno a signováno autorem ) ... cena 750 Kč - limitovaná série PILOT ... 70 ks (signováno autorem a pilotem Jaroslavem Šrámkem) . . . cena 1000 Kč
Tisky je možné zaslat na dobírku. - poštovné v rámci ČR s dobírkou ... 150 Kč .
Reprodukce je možné zaslat na dobírku Poštovné v rámci ČR - 100 Kč
|