AKROBAT


Aero L-29 A Delfín
v.č 390 517, cca 1967-69

obraz věnovaný 50. výročí prvního vzletu prvního prototypu legendárního letounu L-29,
který se uskutečnil 5.dubna 1959

originální malba 66x35 cm, olej na kartonu potaženém plátnem, signováno autorem

Dvoumístný proudový letoun L-29 Delfín firmy Aero Vodochody (kódové označení NATO Maya) byl navržen Zdeňkem Rubličem a Karlem Tomášem jako náhrada pístových cvičných letounů československého letectva. L-29 byl prvním proudovým letounem navrženým a zkonstruovaným v Československu. První létající prototyp letounu XL-29 vzlétl 5. dubna, byl poháněn britským motorem Bristol Siddeley Viper. V sériových strojích původní pohonnou jednotku nahradil proudový motor M-701 s radiálním kompresorem a jednostupňovou turbinou firmy Motorlet o maximálním tahu 8,72 kN.

Letoun, určený pro základní i pro pokračovací letecký výcvik, se vyznačuje pevnou konstrukcí a může operovat z neupravených travnatých, písčitých a zamokřených ploch. Je konstruován tak, aby byl usnadněn přechod pilotů na bojové letouny.

V roce 1961 se Delfín v tehdejším Sovětském svazu zúčastnil srovnávacích testů s letouny TS-11 Iskra a Jak-30 na standardní cvičný proudový stroj pro země tehdejší Varšavské smlouvy. V testech zvítězil, což do značné míry rozhodlo o jeho další budoucnosti.

Sériová výroba probíhala v Aero Vodochody a Letu Kunovice v letech 1963 až 1974, přičemž bylo celkem postaveno celkem 3665 letounů (1 943 v Aeru Vodochody a 1 722 v Letu Kunovice). Mimo Československa byly Delfíny vyvezeny do 13 dalších zemí světa, přičemž v řadě z nich se dodnes provozují. Přes 2000 strojů odebral tehdejší Sovětský svaz.
V roce 1965 byl dokončen vývoj lehké průzkumné bojové verze L-29R. V malé sérii byla pro účely akrobatických vystoupení vyvinuta jednomístná verze L-29A Akrobat.

Letouny L-29 Delfín se v současnosti pro své charakteristiky a vlastnosti těší stále narůstající oblibě v řadách privátních provozovatelů. Především v USA a v dalších zemích včetně ČR a Slovenska v současnosti létá několik desítek těchto strojů.

Vyobrazený L-29A v.č. 390 517 vznikl přestavbou klasického L-29 (OK-02, 0031) a létal převážně jako podnikový stroj v mateřském Aeru. První let se uskutečnil v roce 1967, v roce 1969 se letoun v pozměněné "civilní" podobě předvedl na letecké výstave ve francouzském Le Bourget, v roce 1972 byl předán aeroklubu Jaroměř a nakonec šel do nynějšího Slováckého leteckého muzea v Kunovicích, kde je k vidění ve své pozdější "civilní" podobě dodnes. 










Prodejní informace:

Originální obraz - olej na plátně ... cena 8 000 Kč

Giclée reprodukce Limitovaná tisková edice
Giclée reprodukce na tiskovém plátně Hahnemühle Canvas Artist matte 340 gm2,


originální velikost 66x35 cm


cena ... 1 500 Kč
                                          OBJEDNAT
Limitovaná edice 50 kusů,
matný tiskový papír,
230 gm2,
format A2 (594x420 mm)

cena ... 600 Kč

 
REMARQUE je možný cca 18x10 cm ...cena tisku +400 Kč
                                                                                         OBJEDNAT

Tisky a reprodukce je možné zaslat na dobírku
Poštovné v rámci ČR - 100 Kč




| Domů | Galerie | Tisky | Reprodukce | Kresby | Práce na zakázku |
Kontakt:
Vladimír Urbánek, tel: +420 607 524 356, email: 
vladimir.urbanek@kurzy.cz


* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *