Prvním proudovým letounem postaveným po druhé světové válce v Československu se stal Me 262-1.1. Tovární pilot Avie Antonín Kraus s popvrcé vzlétl z žateckého letiště 27. srpna 1946.
Po skončení druhé světové války armáda řešila otázku vhodné letecké výzbroje. Protože před koncem války na našem území působily jednotky vyzbrojené tehdy nejmodernějšími Me 262 Schwalbe a protože se na našem území tyto stroje i vyráběly, bylo rozhodnuto o jejich využití pro potřeby nově budovaného čs. letectva. Celkem bylo nalezeno a soustředěno na 18 zachovalých draků, včetně jednoho dvoumístného, a velké množství dílů a potřebných součástek. O rekon-strukci se podělily letecké opravny v Malešicích, které připravily motory ( německé Jumo 004 B-1 v české verzi M-04 ), a továrna Avia, která vyrobila drak. Do vánoc 1945 byl konstrukční skupinou vedenou šéf-konstruktérem Avie inženýrem Novotným první československý Me-262 hotov. V červnu roku 1946 byly dodány také pohonné jednotky a došlo ke zkompletování prvního stroje.
Pro letové zkoušky byl jako testovací pilot vybrán Antonín Kraus, který do té doby působil jako tovární pilot Avie. První vzlet prvního prototypu proběhl 27.srpna 1946 na letišti v Žatci. První oficiální předvedení armádním činitelům proběhlo 3.září téhož roku. Již 5. září téhož roku byl první stroj zcela zničen při havárii, která byla výsledkem vysazení jednoho z motorů při vzletu. Pilot vyvázl naštěstí zcela bez zranění. Havárie ale celý program neohrozila a již 24. října byl zalétán druhý prototyp a 10. prosince pak také třetí, který byl ve dvoumístné verzi.
Letem Antonína Krause se Československo stalo po Německu, Velké Británii, Sovětském Svazu a francii pátým evropským státem, jehož letectvo bylo schopno provozovat proudové letouny.
První proudový stíhací letoun Me 262 nyní již s označením Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán 24. červ-na 1948. Prvním vojenským „proudovým“ pilotem československého letectva se stal major Jiří Maňák. Letectvo celkem disponovalo 9 jednomístnými stroji S-92 (Me-262A) a 3 dvoumístnými stroji CS-92 (Me-262B). Poslední stroje typové řady Avia S-92 / CS-92 byly vyřazeny z aktivní služby na jaře 1951.
| Domů | Galerie | Tisky | Reprodukce | Kresby | Práce na zakázku |
Kontakt: Vladimír Urbánek, tel: +420 607 524 356, email: vladimir.urbanek@kurzy.cz