Prvním proudovým letounem postaveným po druhé světové válce v Československu se stal Me 262-1.1. Tovární pilot Avie Antonín Kraus s popvrcé vzlétl z žateckého letiště 27. srpna 1946.

Po skončení druhé světové války armáda řešila otázku vhodné letecké výzbroje.  Protože   před   koncem   války  na  našem  území  působily jednotky   vyzbrojené   tehdy  nejmodernějšími  Me  262  Schwalbe   a protože  se  na  našem  území  tyto stroje i vyráběly, bylo rozhodnuto o jejich využití  pro potřeby nově  budovaného  čs. letectva.  Celkem bylo nalezeno   a  soustředěno  na 18  zachovalých  draků, včetně  jednoho dvoumístného, a velké množství dílů a potřebných součástek. O rekon-strukci se podělily letecké opravny v Malešicích, které připravily motory ( německé Jumo 004 B-1 v české verzi M-04 ),  a  továrna  Avia,  která vyrobila drak. Do vánoc 1945 byl  konstrukční  skupinou  vedenou  šéf-konstruktérem  Avie  inženýrem  Novotným  první  československý Me-262 hotov. V červnu roku 1946 byly dodány  také  pohonné  jednotky a došlo ke zkompletování prvního stroje.

Pro letové zkoušky byl jako testovací pilot vybrán Antonín Kraus, který do té doby působil jako tovární pilot Avie. První vzlet prvního prototypu proběhl 27.srpna  1946  na  letišti  v  Žatci.  První  oficiální  předvedení armádním činitelům proběhlo 3.září téhož roku.  Již  5. září  téhož roku byl první stroj zcela zničen při havárii, která  byla  výsledkem  vysazení jednoho z motorů při vzletu.  Pilot  vyvázl  naštěstí  zcela  bez  zranění. Havárie ale celý program neohrozila  a  již  24. října  byl  zalétán  druhý prototyp a 10. prosince pak také třetí,  který  byl  ve  dvoumístné  verzi.

Letem Antonína Krause se Československo stalo po Německu, Velké Británii, Sovětském Svazu a francii  pátým  evropským  státem,  jehož letectvo bylo schopno provozovat proudové letouny.

První proudový stíhací letoun Me 262 nyní již s  označením  Avia S-92 byl československému vojenskému letectvu oficiálně předán 24. červ-na 1948.  Prvním  vojenským  „proudovým“ pilotem československého letectva   se  stal   major  Jiří Maňák.  Letectvo  celkem  disponovalo  9 jednomístnými  stroji  S-92  (Me-262A)  a  3 dvoumístnými stroji CS-92 (Me-262B). Poslední stroje typové řady Avia S-92 / CS-92 byly vyřazeny z aktivní služby na jaře 1951.




| Domů | Galerie | Tisky | Reprodukce | Kresby | Práce na zakázku |
Kontakt:
Vladimír Urbánek, tel: +420 607 524 356, email: 
vladimir.urbanek@kurzy.cz


NAVRCHOLU.cz
* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *