(pro zvětšení a bližší info klikněte)
Českoslovenští piloti se v průběhu druhé světové války poměrně hojně účastnili také nočního stíhání. Nejvýznamnější jednotkou z pohledu počtu zařazených posádek a dosažených úspěchů se stala 68. noční stíhací peruť RAF. Tato peruť byla založena v lednu 1941 a působila až do konce dubna 1945. Jednotka bojovala postupně na strojích Bristol Blenheim, Beaufighter a Mosquito různých verzí. V průběhu celé 2.sv. války se u této jednotky vystřídalo celekm 23 čs.pilotů (21 Čechů a 2 Slováci) a 16 čs. radarových operátorů (15 Čechů a 1 Slovák)
V průběhu svého působení 68. peruť provedla celkem 1 905 bojových vzletů, celkový čas strávený čs. osádkami při nočních akcích dosáhl cca 4 095 operačních hodin. Našim pilotům bylo ke konci války přiznáno celkem 21 jistých a 3 pravděpodobné sestřely, 7 strojů protivníka bylo označeno za poškozené. Posádky též zneškodnily 3 letounové pumy V-1 a poškodily 2 německé rychlé torpédové čluny tzv.E-Boat.
Naši piloti úspěšně působili také v řadách dalších nočních perutí jako například u 1.squadrony, kde působil Karel Kuttelwasher, který byl vůbec naším nejúspěšnějším válečným pilotem v počtu nočních sestřelů, dále pak u 96. a 255. perutě, které byly v roli "mateřských squadron, ze kterých přešlo nejvíce čs.posádek k 68.squadroně, a dále pak u 23.,25., 32., 125., 307. a 600. perutě.
| Domů | Galerie | Tisky | Reprodukce | Kresby | Práce na zakázku |
Kontakt: Vladimír Urbánek, tel: +420 607 524 356, email: vladimir.urbanek@kurzy.cz